Забавени плащания към бюджета за близо 300 млн. лв. са събрани за последната година и половина след въвеждането на нов софтуер, който позволява на министерства, агенции и общини да проверяват за задължения на контрагенти към Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция „Митници“.
Така плащанията по договори на бенефициенти вече се осъществяват само след потвърждение от двете приходни агенции, че получателите на плащанията нямат публични задължения. В случаите, когато те имат такива, данъчните и митниците налагат обезпечителни мерки, съобщават от НАП.
В съобщението се припомня, че в края на 2014 г. с решение на Министерския съвет е въведен механизъм, чрез който разплащането от министерства, общини и други бюджетни организации към техни контрагенти става след задължителна проверка дали компаниите имат неплатени публични вземания - данъци, осигурителни вноски или задължения към митниците. Така за последната година и половина по този начин са събрани близо 300 млн. лева забавени плащания към бюджета.
С промени, приети от правителството, е намален и прагът, над който задължително се извършва проверка за задължения – от 100 хил. на 30 хил. лв.
В момента приходната администрация на Великобритания проучва опита на България в тази сфера, казва директорът на дирекция „Събиране“ в НАП Боряна Жилова, чийто екип е в основата на разработването на софтуерната система.