Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) трудно може да докаже наличието на картел на пазара на горива, но има друга област, която може да анализира – крупните обществени поръчки за строителство. Този коментар направи бившият финансов министър Симеон Дянков пред „Нова телевизия“.
Според него при проверката за картел на петролния пазар е възможно участниците да посочат, че водят политика на „напасване“ и няма картелно споразумение. Така Комисията трудно ще докаже изкривяване на пазара, дори и да си свърши сериозно работата.
При обществените поръчки обаче през последните 8-9 години пет фирми печелят крупните обществени поръчки в строителството. Те имат „огромна успеваемост – над 93-95%“, посочи експертът. Една от тези фирми е участвала в 400 търга за обществени поръчки и е спечелила над 390 от тях в последните девет години, отчете Дянков.
„Кандидатстването почти осигурява печалбата“, поясни той и допълни, че това означава, че компаниите се разбират по какви проекти да кандидатстват. За него аргумент в полза на наличие на картел е именно тази почти 100% успеваемост на фирмите. Следващите фирми в списъка имат около 20% успеваемост на търговете.
През тези около 9 години само от ЕС в България са влезли 18 млрд. лева, от които за строителство са около 8-9 млрд. лева, смята бившият финансов министър.
Наличието на картел в обществените поръчки води до по-неефективното използване на финансовите средства и по-малко работни места, допълни експертът.
Дянков отказа да коментира кои са тези пет компании, но призна, че визираните от Бойко Борисов при спирането на някои от обществените поръчки в последните седмици, са две от тях. Става въпрос за компаниите, за които премиерът съобщи, че има съмнения, че са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и Валентин Златев.
Дянков коментира и пазара за горива, като заяви, че показателно за наличие на разбирателство между играчите е фактът, че при промените на световните цени на петрола у нас цените на горивата остават „устойчиво сходни“ между конкурентите на пазара.
Той поясни, че това може да е признак на политика по „напасване“ на цените между конкурентите, но в такъв случай е странна липсата на нови играчи на пазара по примера на случилото се в последните месеци във Варна, като новият играч би могъл с малко по-ниски цени да завземе целия пазар.
„Според мен има споразумение между някои от основните играчи“, смята Дянков и допълни, че наличието на картел трудно може да бъде доказано, дори и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да си свърши сериозно работата.