Общините имат голям шанс през следващите години да успеят да си осигурят финансиране за необезпечените финансово дейности. През тази година ще се направи анализ на неосигурените финансово общински дейности и ще се подготвят предложения за законови промени, предвижда проектът на план за изпълнение на новата стратегия за децентрализация за периода 2016-2019 г.
Проектостратегията и планът към нея са подготвени от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и публикувани за обсъждане на портала за обществени консултации. Крайният срок за подаване на становища е 25 март.
За изпълнението на всички мерки, заложени в плана, е необходимо финансиране в размер на почти 3 млн. лева. То ще се осигури от бюджета, както и от европейски средства, чрез оперативната програма „Добро управление“.
Предвижда се през 2018 г. да се разработят нови механизми за определяне на капиталовата и изравнителната субсидия за общините, предвижда планът. До края на петгодишния период ще се изготви и цялостна концепция за т.нар. „второ ниво“ на управление.
Още от тази година се предвижда да започне поетапното делегиране на допълнителни дейности на общините, което ще се отрази и в нормативните актове със съответните промени. В тази връзка се предвижда да се прокарат и предвидените законови промени за прехвърляне на част от данъка върху доходите към общините, така че те да разполагат с повече финансови средства.
Планира се и подготовката на механизми за преразглеждане на бюджетната процедура, така че на общините да се предоставят достатъчно собствени средства, но това ще се случи през 2017 г.
За догодина се отлагат и промените в Закона за местните данъци и такси, които се отнасят до таксата „смет“ и за които бизнесът настоява от години.
Въвеждането на програмно бюджетиране на общините се планира за 2019 г. Също тогава се очаква да бъдат въведени и задължителни местни референдуми и общи събрания по важни въпроси.
В стратегията се признава, че голяма част от целите в предишния петгодишен документ, който изтече през 2015 г., не са били изпълнени. Една от неизпълнените цели е за увеличаването на собствените приходи на общините, а друга – промените за такса „смет“, с които всеки да плаща според количеството боклук на принципа „замърсителят плаща“.
Като цяло се отчита сериозно забавяне в процеса по децентрализация на местната администрация, особено в периода след 2009 г. Това е довело до влошаване на качеството на делегираните от централната власт услуги.
Ограничени са и възможностите на общините да насърчават бизнеса с цел привличане на инвестиции и разкриване на нови работни места. Местните администрации също така не са ангажирани достатъчно с опазването на реда, което обаче се предвижда да се решава като проблем още от тази година.
В плана за изпълнение на стратегията за децентрализация до 2019 г. е заложено изготвянето на анализ за разширяване на възможностите на местните власти за противодействие на битовата престъпност и защитата при наводнения, пожари и други бедствия. Предвижда се МВР да подготви стандарти за изграждане на видеонаблюдение от местните администрации. На тази база ще се разработи концепция за изграждане на интегрирана национална система за видеонаблюдение и национален кризисен център, както и да се създадат регистри за изградените системи за видеонаблюдение в търговски и други обекти с масово пребиваване на хора.
Ще се дадат и повече правомощия на общините по отношение на образованието. За догодина се предлага въвеждането на механизми за контрол и атестация на директорите на общински училища, като в атестационните комисии ще има и представител на местните администрации.
С нормативни промени се предвижда към 2018 г. да се даде възможност и на граждани и други заинтересовани страни да участват в бюджетния процес в общините.