До 14 февруари компаниите, регистрирани по ДДС, трябва да подадат заедно с месечната справка-декларация и дневниците за покупки и продажби и справка за ползваните за лични цели служебни активи. Това съобщават от Националната агенция за приходите (НАП) в своите указания за декларирането на получилия популярност данък "уикенд".
Данъчните посочват, че при покупка на стоки, които ще се ползват и за служебни, и за лични цели, задължените по ДДС лица имат възможност или да ги разпределят изцяло към стопанската си дейност, или изцяло в личните си активи, или да ги включат в своята стопанска дейност, но само до степента, до която те са използвани като такива.
При едновременно ползване обаче дължимият при придобиването данък добавена стойност се приспада частично, защото в противен случай регистрираните по ДДС придобиват неоснователни предимства, става ясно от указанията на НАП.
За данък "уикенд" се заговори активно в края на 2015 година. Още тогава данъчните власти посочиха, че подобна процедура е предвидена в европейското законодателство, което страната е въвела. Личната от служебната употреба на активи се различават още във влезлия в сила през 1994 г. Закон за ДДС. Тези разпоредби касаят само покупките, за които при придобиването им е приспаднат данъчен кредит.
От указанията става ясно, че ползването на служебни автомобили за превоз от местоживеенето до местоработата не може да бъде разглеждано изцяло като стопанска дейност. Данъчните се позовават на практика на Съда на ЕС, според която само организираният транспорт за служителите - по предварително определен маршрут и места за спиране, може да се разглежда за нуждите на икономическата дейност и изключва личното ползване.
Това означава, че ползването на служебните коли е възмедна дейност и за нея не може да бъде ползван данъчен кредит, защото придвижването от местоработата до местоживеенето и обратно е само необходимо, но не и определящо обстоятелство за извършването на икономическата дейност.
Това правило не се отнася единствено за случаите, когато служителите нямат точно определена месторабота.
Регистрираните по ДДС компании могат да създадат собствен механизъм за разпределяне на разходите в зависимост от степента на използване на съответната стока и/или услуга за лични нужди. Важно е да се отбележи, че фирмите имат свобода да изберат критериите за прилагане на този механизъм, но това трябва да стане предварително, като документът, който регламентира механизмите на разпределение на разходите, трябва да е достъпен при извършване на проверки и ревизии от страна на НАП.