България закъснява с въвеждането на Кодекса за застраховането – страната е трябвало да изработи и приеме документа до 31 март 2015 г. Ако до 1 януари 2016 г. новите текстове в областта не бъдат приети, срещу страната ни може да започне наказателна процедура от ЕК.
Това обаче не е основание за приемането на Кодекса, набързо и без дискусии, категорични са няколко организации, които започват подписка за възможността застраховката „Гражданска отговорност“ да може да бъде издавана онлайн. Те посочват и редица проблеми в текстове, а подозренията са за лобистки интереси при промяната на законодателството в сферата.
По време на пресконференция в БТА организациите припомниха, че на 7 октомври депутатите приеха на първо четене Кодекса за застраховането без никакви дискусии, а става въпрос за пазар с оборот от 2 млрд. лева. Застрахованите активи са за 6 млрд. лева, отбеляза Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Организациите са силно притеснени от някои текстове и посочиха няколко групи проблеми. На първо място това е изрична забрана за онлайн застраховане, както и свръхконцентрация на правомощия на регулатора и като цяло неговите функции. Кодексът предполага още и привилегировано отношение на застрахователните компании в ущърб на застрахованите лица.
Експертите показаха, че стикерът за гражданска отговорност е ненужен, защото данните за всеки автомобил са достъпни онлайн от всякакво устройство, без регистрация в сайта на Гаранционния фонд. Необходимите данни могат да бъдат получени само чрез въвеждане на регистрационен номер на автомобил.
За сметка на това всяка година се печатат по 5 млн. стикера и за това се плащат към 7 млн. лева на една печатница, която е свързана с депутата от БСП – Лява България Петър Кънев, коментира Тодоров. Отпечатването на стикерите се възлага без обществена поръчка. Петър Кънев е председател на икономическата комисия към Народното събрание и след искане от застрахователния бранш е направил отвод при гласуването на Кодекса, посочи още Тодоров.
И други стикери могат да изчезнат от предните стъкла на автомобилите у нас, отбеляза от своя страна бившият зам. - председател на Комисията за финансов надзор (КФН) Румен Гълъбинов. Например данните за закупените винетки и за годишните прегледи на автомобилите също могат да бъдат включени в базата данни на Гаранционния фонд и при проверка да бъдат достъпни.
Аргументът на КФН срещу идеята за онлайн застраховки е възможността за грешки при изписване на данните на автомобилите от страна на потребителите. „Ако отпадне стикерът, всяка баба на пазара ще започне да продава застраховки“, е посочено още в становището на Комисията, прочетено от Владимир Тодоров. Той беше категоричен, че и сега има възможност за фалшифициране на стикерите и единствената гаранция дали автомобилът има Гражданска отговорност е именно проверката на сайта на Гаранционния фонд. Досега той не е бил блокиран и данните в него са защитени.