Министерството на финансите (МФ) започва с подготовката по съставянето на държавния бюджет за 2016 г. Финансовото министерство публикува указания, които министерствата, агенциите, общините и държавните и общински предприятия трябва да спазват, когато съставят своите проектобюджети за следващата година и актуализираните си бюджетни прогнози за 2017 г. и 2018 г., става ясно от публикуван документ на сайта на ведомството. Прогнозите им трябва да са готови до 1 септември 2015 г.
Освен това държавните структури, които ще отговарят за подготовката и провеждането на българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г., трябва да изготвят прогнозни разчети за средствата в периода 2016-2018 г., необходими за финансиране на дейностите за подготовка и реализиране на председателството.
При разработването на бюджетните си прогнози в следващите три години т.нар. първостепенни разпоредители с бюджет могат да поемат нови разходи само в случаите, при които се запазват или намаляват задълженията им към доставчици спрямо предходната година, става ясно от указанията.
Новите инициативи и предложения, които генерират допълнителни разходи, дължащи се на промени в количествени и качествени параметри на целите на политиките, следва да се вместят в рамките на одобрените тавани на разходите и за сметка на вътрешни компенсирани промени.
Според МФ за новите предложения, както и за разходите извън параметрите на одобрените разходни тавани, следва да се представят мотиви, придружени с разчети и източници за финансиране на допълнителните разходи.
При разработване на проектобюджетите за 2016 г. и актуализираните бюджетни прогнози за 2017 и 2018 г. МФ припомня, че следва да се отчита въздействието на настъпили промени в нормативната уредба. Освен това трябва да се съблюдават и макроикономическите прогнози на министерството в средносрочен план. Прогнозите трябва да се изготвят и без еднократните разходи, осъществени през 2015 г.
Прогнози трябва да съставят всички министерства и общини, като те следва да се погрижат същото да направят и разпоредителите с бюджет от по-ниска степен, както и предприятията от системата им, получаващи средства от държавния бюджет, гласят указанията на МФ.
Например, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията следва да предостави указанията на ДП „Национална компания Железопътна инфраструктура“, „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД и „Български пощи“ ЕАД, Министерството на образованието и науката – на Българската академия на науките и на държавните висши училища, Министерството на регионалното развитие и благоустройството – на „Фонд за органите на местно самоуправление в България – ФЛАГ“ ЕАД, Министерството на икономиката – на „Българска агенция за експортно застраховане“ ЕАД и т.н.
Националният осигурителен институт, Националната агенция за приходите, Националната здравноосигурителна каса, например, също ще трябва да изготвят свои разчети, но съобразявайки се с промените в Закона за здравно осигуряване и Кодекса за социално осигуряване.
Първостепенните разпоредители с бюджет имат срок до 1 септември 2015 г., за да представят в МФ прогнозите си. От своя страна до 15 септември министерството на Владислав Горанов трябва да оцени разчетите, като при несъответствия разпоредителите ще имат 5-дневен срок, за да ги отстранят и върнат на МФ.
След това по отношение на бюджетната процедура за 2016 г. до 15 септември на тази година МФ прави законопроектите за изменение и допълнение на данъчните закони, а до 25 септември – макроикономическата си оценка за периода 2016-2018 г.
В срок до 6 октомври МФ разработва законопроекта за държавния бюджет за следващата година. До 20 октомври пък новият финансов план трябва да бъде обсъден от социалните партньори в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество.
След обсъжданията както между социалните партньори, в комисиите в парламента, така и в Министерски съвет Бюджет 2016 г. трябва да бъде внесен в Народното събрание до 30 октомври 2015 г.
За следващата година МФ залага общи разходи в размер на 31,857 млрд. лв., за 2017 г. - 33,345 млрд. лв., а за 2018 г. - 23,3 млрд. лв. Заради по-бързия очакван растеж през следващите години министерството залага намаление на дела на разходите спрямо брутния вътрешен продукт. В края на 2016 г. се очаква съотношението разходи/БВП да възлиза на 38,8%, като в следващите две години спадне до 38,4% и 37,9%, съотвено
В пролетната си икономическа прогноза финансовото министерство запази стъпката от 0,5 процентни пункта за понижение на бюджетния дефицит в следващите три години. Ведомството прогнозира, че към края на 2018 г. недостигът в държавния бюджет ще се равнява на 1,5% от БВП.