fallback

Необслужваните небанкови кредити спадат в трето поредно тримесечие

Печалбата на дружествата, специализирани в кредитиране, намалява с 61% на тримесечна база

10:19 | 19.05.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Размерът на необслужваните кредити, раздадени от небанковите финансови институции, намалява за трето поредно тримесечие. Това се дължи основно на нетните продажби на заеми, които извършват компаниите, но и на фона на високото търсене и на по-ниската им цена. Това показват актуалните данни на Българска народна банка (БНБ) и резултатите от проучване на компанията за бързи кредити Easy Credit. Данните на БНБ показват още, че към края на март броят на компаниите намалява с още 16 до 145, след като през четвъртото тримесечие на 2014 г. от пазара отпаднаха 13 дружества.

Успоредно с това се понижава и нетната печалба. За тримесечие тя се свива с 61%, или с 65,6 млн. лв., до 41,9 млн. лв. Положителният финансов резултат е най-ниският от второто тримесечие на 2013 г., като намалява за второ поредно тримесечие. За сравнение – компаниите, специализирани в кредитиране, изпратиха 2014 г. с печалба в размер на 107,5 млн. лв.

През първото тримесечие на 2015 г. обемът на необслужваните заеми намалява с 96,6 млн. лв. за година и с 46 млн. лв. за три месеца до 504,2 млн. лв., издава статистиката на централната банка. Тя обхваща основно дейността на компаниите, отпускащи т.нар. „бързи кредити“, на предприятията, които са ангажирани с факторинг, и на други специализирани финансови корпорации, като например такива с рисков и развоен капитал. Извън обхвата на данните са кредитите, отпуснати от банки.

Същевременно според Easy Credit цената на небанковите потребителски кредити се понижава, а търсенето им расте с най-висок темп от година и половина насам. Частично потвърждение на този факт дават данните на БНБ, които разкриват, че в периода януари-март вземанията по кредити на дружествата, специализирани в кредитиране, растат със 17,4 млн. лв. за година до 1,987 млрд. лв., но са с 59,7 млн. лв. по-малко спрямо края на 2014 г.

Търсенето на заеми от небанковите финансови институции се определя от домакинствата, които към края на март са взели с 4,7% повече средства до 1,515 млрд. лв. спрямо първото тримесечие на миналата година. Фирмите имат експозиции за 390,9 млн. лв., като за година сумата намалява с 59,5 млн. лв., а за тримесечие - с 62,3 млн. лв.

Върху вземанията по кредити оказват влияние и нетните продажби на кредити от дружествата. За последните 12 месеца са продадени заеми за 104,7 млн. лв. За една година продадените кредити са в размер на 114,8 млн. лв., а закупените – 10,1 млн. лв., откъдето се получава нетният резултат.

В повечето случаи става дума за продажби на пакети от просрочени кредити, които се придобиват от фирми, специализирани в събирането на вземания. Не е изключено продажбите да са свързани с оптимизиране на финансите на компанията или пък да са в резултат на затруднен достъп до финансиране, с което се появява нуждата от свежи средства. Само през първото тримесечие пък са продадени кредити за 23,9 млн. лв., издават още данните на БНБ.

Според Easy Credit един от основните фактори за понижението на цената на небанковите потребителски кредити е силната конкуренция в бранша. Статистиката на БНБ разкрива още, че обемът на потребителските заеми, взети от домакинствата, се увеличава с 11,6% на годишна и с 0,8% на тримесечна база до 1,223 млрд. лв.

Обемът на жилищните кредити в края на първото тримесечие на 2015 г. е 215,5 млн. лв. и намалява с 22,3% в сравнение с края на март 2014 г. и с 4% спрямо края на миналата година.

Размерът на другите видове кредити, предлагани от компаниите за небанково финансиране, се увеличава с 3,2% на годишна и с 2,3% на тримесечна база до 76,5 млн. лв.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:12 | 13.09.22 г.
fallback