Новите технологии навлизат все повече в живота ни и това променя очакванията и навиците, включително и в банковата сфера, отбелязва анализ, посветен на алтернативните канали за банкирането, изготвен от „УниКредит Булбанк“.
През 2013 година на голям успех се радват мобилните устройства – таблети и смартфони. На годишна база употребата на смартфони в света се увеличава с 50%, а очакванията за таблетите са през 2014 година продажбите им да надминат тези на компютрите и лаптопите.
Затова и фокусът върху развитието на различни мобилни приложения, включително и за финансови услуги, никак не е изненадващ. На пазара все повече навлизат възможностите за мобилна банкиране, електронни портфейли и мобилни разплащания.
Важен етап от развитието на сферата е и появата на безконтактните плащания с банковите карти, което е подготовка на инфраструктурата за бъдещето развитие на мобилните плащания, когато телефонът ще се превърне в пълноценен портфейл за разплащания, отчитат още анализаторите.
През 2013 година има и промяна и по отношение на начините за общуване с клиенти. В някои финансови институции навлизат дистанционните процеси на обслужване – през интернет или телефон. Клиентите вече кандидатстват онлайн за кредит, издаване на банкова карта или откриване на депозит. През миналата година обаче навлизат и възможностите за по-комплексно обслужване и консултации, без да е необходимо посещението на банков филиал.
Банките, а и бизнесът като цяло, използват все по-често социалните мрежи като начин за общуване с клиентите, а и за реализиране на маркетингови цели.
Появиха се и зони и 24-часови зони за самообслужване, в които клиентите сами извършват банковите операции – теглене, депозиране на средства, нареждане на преводи, плащане на сметки и съдействие за използването на банковите продукти.
Така 2013 година е определена като динамична в развитието на алтернативните канали за дистрибуция във финансовия сектор и важна крачка за трансформацията към по-лесен и бърз достъп до финансови услуги без ограничение от работно време и местоположение. Очакванията на анализаторите през 2014 година са свързани с внедряването на нови функционалности и подобрения на вече изградените дистрибуционни канали.