350 млн. лв. от средствата в публичната инвестиционна програма на правителството да бъдат гарантирани за проекти на общините – това се настоява в позиция на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).
Припомняме, че в Бюджет 2014 правителството заложи 500 млн. лв., с които на конкурсен принцип да бъдат финансирани проекти на общини и на министерства. На последното си заседание кабинетът реши Междуведомствен съвет под ръководството на финансовия министър да оценява проектите.
Общинските проекти могат да са за екологична инфраструктура например - за водоснабдяване, довършване на канализация, пречистване на отпадни води и изграждане на депа за отпадъци – за селищата, които не успяха да се възползват от сега действащата оперативна програма „Околна среда”, съобщи преди дни министърът на околната среда и водите Искра Михайлова. Очакват се и проекти за транспортна, социална и културна инфраструктура (училища и обучителни центрове, болници и здравни звена, спортни зали и съоръжения и други публични сгради).
Сега от НСОРБ настояват да се извърши предварително разпределение на ресурса между общинските и държавните проекти (например 70:30). Това ще намали конфликта с двойнствения статут на министрите – от една страна, те ще оценяват предложенията на кметовете, а, от друга, ще кандидатстват за ресурс за своите министерства, напомнят от местната власт.
Те имат и друга забележка - липсват обективни и измерими критерии, които да гарантират равнопоставена оценка на проектите. Действително в проекта на постановление за изразходването на 500-те млн. лв. са записани доста общи критерии: съответствие с програмата на правителството, подобряване на жизнената среда, добавена стойност като социално въздействие и т. н. Затова според НСОРБ като критерии за оценка следва да останат 3-4 измерими количествено показатели.
Да се дава предимство на проектите на общини с висока безработица, също и на региони, в които са насочвани сравнително по-малко национални и европейски ресурси през последните 7 години, препоръчва организацията.
Кметовете искат туристическата инфраструктура също да е обект на финансиране. Те посочват, че в много от регионите инвестициите в тържища и пазари, индустриални зони, бизнес паркове и логистични центрове също биха могли да генерират допълнителен растеж.
Предложението за финансиране на проекти и програми в транспортна инфраструктура следва внимателно да се обмисли. Това предполага инвестиции в пътна, железопътна, летищна, пристанищна и др. инфраструктура, включително гранично-пропускателни пунктове, посочват от организацията. В становището се припомня обаче, че за такива проекти се изисква много по-голям ресурс, затова е по-удачно да се инвестира в пътна инфраструктура и благоустройствени дейности.
Кметовете настояват областните управители да представят проектите им пред Междуведомствения съвет най-късно пет дни, след като са ги получили.