Бюджетният дефицит ще се увеличи с 493 млн. лв., предвижда актуализацията на бюджета за тази година, която Министерството на финансите публикува на сайта си. По този начин общият дефицит на страната ще достигне 1.6 млрд. лв. или два процента от брутния вътрешен продукт (БВП), който се очаква за годината.
"Очакванията за неизпълнение на приходите са резултат от оптимистичните допускания по прогнозата за макрорамката при планирането на бюджета за настоящата година, наред с недооценените ефекти от нормативни промени в режими и срокове за деклариране и внасяне на някои данъци, свитото вътрешно търсене, динамиката на вноса и износа и промените във валутните курсове", се казва в мотивите за актуализацията на финансовото министерство.
Според експертите на министерството влиянието на тези фактори, както и ниската събираемост, се отразяват върху постъпленията от ДДС и акцизи. Силно са надценени и постъпленията от данъка върху доходите от лихви. В резултат на предприетите спешни мерки за двете приходни администрации очертаващото се неизпълнение в данъчните приходи по републиканския бюджет за 2013 г. е около 555 млн. лева, при първоначални оценки на приходните агенции за неизпълнение в размер близо 980 млн. лв. (1,2% от прогнозния БВП).
Същевременно по отношение на разходите липсват гъвкавост и буфери, които да могат да посрещнат натиска от очертаващото се неизпълнение на приходите.
Министерствата и ведомствата искат настоятелно допълнително 500 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП). Не всички искания, обаче, могат да бъдат удовлетворени. Затова първостепенните разпоредители с бюджетни кредити трябва да си определят приоритетите и да оптимизират разходите си.
Заради просрочените задължения се предвиждат разходи за разплащане на задължения към бизнеса и разходи за подкрепа на гражданите – общо 200,4 млн. лв. От тях 160,4 млн. лв. (0,2 % от прогнозния БВП) са за погасяване на просрочени задължения на държавата към бизнеса, натрупани основно от Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието.
Предвидени са също така и допълнителни средства за инвестиции на Министерство на здравеопазването и средства за земеделските производители. Предвиденият допълнителен ресурс от 40 млн. лв. е за обезпечаване на социалните плащания за най-уязвимите групи.
Със средствата ще бъде компенсиран възникналият недостиг за изплащане на интеграционни добавки за хората с увреждания. За насърчаване на социалната ангажираност на работодателите утвърдената обща годишна квота за ваучери за храна за 2013 г. се увеличава от 160 млн. лв. на 200 млн. лв.
Актуализираните прогнози за 2013 г. предвиждат ръст на икономиката от около 1%. Това е по-песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2013 растеж от 1,9%.
Предлаганите промени в закона за държавния бюджет за 2013 г. предвиждат увеличаване на дефицита с 493,4 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП). Така се променя бюджетната позиция до дефицит от 2% от прогнозния БВП. Промените спазват определения в Закона за устройството на държавния бюджет лимит от 2% от БВП. Спазват се и критериите от Маастрихт, допълват авторите на промените.
Предлаганото увеличаване на дефицита обуславя промяна в лимита за максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2013 г. Емитираните извънредно 6-месечни ДЦК на вътрешния пазар на стойност 800 млн. лв. през февруари 2013 г., на практика изчерпват одобрения лимит. От друга страна, съществува необходимост от осигуряване на буфер във фискалния резерв, който да минимизира евентуални ликвидни рискове.
Обезпечаването на допълнителното дългово финансиране в размер до 1 млрд. лв., няма да окаже влияние върху регламентираното ограничение за максималния размер на държавния дълг към края на годината от 14,6 млрд. лева, предвидено в Закона за бюджета за 2013 г.
Предлаганата актуализация на бюджета ще бъде осъществена при запазване на финансовата и фискалната стабилност на държавата, се посочва в мотивите към законопроекта.