Докато гражданското общество и частният сектор скандират, вече повече от седмица, че корупцията, липсата на прозрачност и непредвидимата държавна политика са основна пречка пред частния сектор, управляващите решиха да подобряват бизнес средата със свои мерки, макар и поостарели, заявява Калоян Стайков от Института за пазарна икономика (ИПИ).
В своя анализ той посочва, че една от стъпките е Българската банка за развитие (ББР) да привлече 1 млрд. лв. до 1 октомври за финансиране на малки и средни предприятия.
"Подобно нещо не е невъзможно, тъй като банката успешно работи с редица европейски и международни институции, като само за периода 2009-2011 г. е имала достъп до над 200 млн. евро (391 млн. лв.) от тях", коментира експертът, но допълва, че не е ясно дали само за няколко месеца ще успее да привлече близо двойно повече ресурс в сравнение с това, с което е разполагала в рамките на три години.
Под въпрос остава и дали средствата са изразходвани ефективно, колко кредитни получатели са достигнали, какъв е ефектът от тях и дали има по-добри варианти за стимулирането на бизнеса.
Стайков се спира и на няколко особености на банката и как тя може да финансира проекти.
Държавна помощ
Българската банка за развитие е 100% държавна собственост и като такава се ползва с имплицитна гаранция, че дори и да се изправи пред финансови проблеми, управляващите няма да я оставят да фалира. Това, че банката е държавна, не я имунизира срещу лоши решения, както се видя от примерите в страни като Германия и Словения.
Няма информация какво ще се случи, ако заветният 1 млрд. лв. не бъде събран от външни институции. Тогава управляващите могат спокойно да обяснят, че тези пари са нужни на българския бизнес и понеже банката не е успяла сама да ги подсигури, те ще бъдат отпуснати от фискалния резерв чрез небезизвестното финансиране под черта.
Подобни действия със сигурност ще имат негативен ефект върху рисковата премия на страната, тъй като резервът е така или иначе на ниско ниво, а положителните ефекти от отпуснатите кредити от банката са в най-добрия случай под въпрос.
Посредничеството оскъпява ресурса
Друга особеност на ББР е, че не разполага с клонова мрежа, каквато имат повечето от останалите търговски банки, а това силно ограничава възможностите ѝ за кредитиране на бизнеса, които клонят към нула.
За да се избегне това, банката в голяма степен отпуска кредитни линии на търговски банки с такава мрежа, които за услугата начисляват надбавка върху цената на привлечения ресурс, така че хем да могат да върнат парите на ББР, хем да реализират печалба. Това означава, че до бизнеса достигат и по-малко средства.
Няма причина да се търси посредническата роля на ББР при привличането на средства от международни институции, при положение, че български търговски банки отдавна си осигуряват кредитни линии от европейски институции.
Ролята на ББР се засилва
Българската банка за развитие се появява на бял свят през пролетта на 2008 г. като наследява Насърчителна банка със специален закон, който фокусира мандата ѝ върху финансиране на малък и среден бизнес. В края на 2007 г. капиталът ѝ е 53,6 млн. лв., а активите – близо 233 млн. лв.
В края на 2008 г. капиталовата ѝ база вече е 223 млн. лв., а активите надхвърлят 400 млн. лв. През 2012 г. капиталът на банката е близо 671 млн. лв., а активите достигат близо 1,7 млрд. лв.
И въпреки че целта ѝ трябва да е финансиране на малки и средни предприятия, банката е имала реални или условни вземания към правителството в размер на 6 млн. лв. към края на 2008 г. и 12,6 млн. лв. към края на 2012 г.
С две думи банката прилича повече на посредник между финансови институции, отколкото на реална банка.
Работата ѝ в голяма степен се изчерпва с това да договори кредитна линия с някоя международна институция, които след това предлага с надценка на банка в България, която реално извършва цялата работа по отпускане и събиране на кредити и на всичкото отгоре носи и кредитния риск.
Вместо това управляващите могат просто да поработят върху подобряването на бизнес средата, като спрат да приемат лобистки закони и да назначават компроментирани фигури на ключови позиции и направят водената политика по-прозрачна и по-предвидима.
Тогава няма да има нужда ББР да набира нови средства, защото местните банки сами ще се надпреварват да отпускат кредити на малкия и среден бизнес.
преди 11 години Ето, хората дават кредити през интернет сайт: Иновативният виртуален магазин за кредити на БНП Париба Лични Финанси, България спечели конкурса Български награди за уеб.http://banks.dir.bg/2013/07/01/news14318066.htmlЗначи и ББР може да направи същото и не й трябва клонова мрежа....Е, освен ако не си търси оправдание за нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Да, знам - изглежда крайно това, което казвам, но всяка по-сериозна промяна винаги изглежда така. Не очаквам и хора, които са свикнали по сегашния начин, колкото и недостатъци да има той, да приемат нещо от това. Ситуацията обаче е такава, че има и доста недоволни и аз мисля, че може да се събере критична маса хора, която да промени (по-сериозно) статуквото. Останалите условия за такава промяна също са налице (включително това, че ще става все по-ясно, че промяна е необходима). Още повече, че тези промени няма да изискват нищо от старите неща да бъде забранявано - те просто ще отпаднат лека-полека под натиска на по-високата ефективност на новите неща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Големият плюс на една държавна банка е по-ниската цена на ресурса, която при равни други условия би трябвало да получи при финансиране отвън и това, че това не би трябвало да е (пряк) държавен или държавногарантиран дълг. Друг е въпросът, че държавата сама може да набере дългов ресурс при още по-ниска цена, който да отпуска на търговските банки. Това "отпускане" трябва да бъде по някакъв начин регулирано, контролирано, било то чрез някаква агенция, фонд или банка или отдел в министерство на финансите, който да има функции, подобни на банка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Това е така със всяка институция, която няма страх от фалит. За съжаление тиквите в Брюксел направиха така, че големите банки без значение държавни или частни за имунизирани. Затова сега всички наостриха ножа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години ...И затова си мисля, че решението е нито частни, нито държавни банки, а нещо от рода на взаимоспомагателни каси (но с банков лиценз) работещи напълно прозрачно, с железни правила за кредитиране и с харчове под контрола на вложителите си. Това за който иска ниски лихви срещу нисък риск. За който иска повече риск - частни банки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Да де, по принцип си прав ама тая криза показа и доказа, че макар и по други причини, но и с частните банки се случват почти същите случки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години и да не разводнявате темата за правописа ми - пиша в леглото и явно не натискам клавишите докрай... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Банката я върна в държавата, като разпредели дивидент?Естествено, че не! Изпълнителните и директори отчетоха 1 чудесна година и реших да раздадат 1 много тлъсти премии на работещите в нея. Само, че те с какво са заслужили, след като тази печалба беше изкуствено вкарана в банката, тя не е плод на положени трудови усилия.Това е най-елементарното, знаете ли колк ооще има?Държавна банка???!!!! Лудост! И това го говорят капиталисти! Преживеи банкови повсеместни банкови фалити само педи 15 години...Много кратка памет имате драги...много кратка!Всичко държавно в икономиката е вредно! Всичко! Защото е на гърба на данъкоплатците! Ето затова!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Гледам и не вярвам на ушие си!!!И това е сайт на капиталисти...Ей, забравихте ли 91-94-а???Забравихте ли фалита на де що имаше държавни банки??? А сливането им в ОББ? А Минералбанк???Пътя към ада винаги е постлан с добри намерения - започваме със сладки приказки, мехлем за душата на някакви забатачени с кредити наивници и ги лъжем как от утре ще ги наводним евтини кредити и те ще върнат "скъпите" на "лошите частни банки"...Пък след 7 години като флира таи държавна банка, с чии пари ще и се платят пасивите, а???Ей, хор, всичко държавно априори е неефективно и вредно!!! По 1 проста причина - ням си собственик, който да следи РОЕ-то...то е ничие и като такова всеки, който се докопа до него го хендри, като за последно....Примери - Барабойко тъпака вкара сума ти фирми с цесия в ББР да си вземат парите минус 7%. Т.е. осигури една готова печалба от 7% в/у дължимите от държавата суми, която остана в банката. Какво мислите се случи с нея? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години проблема е че ресурса отново ще бъде насочен към нови кредити а не към рефинансиране каквато нужда имат основно фирмите . отговор Сигнализирай за неуместен коментар