Бюджетният дефицит към края на април се е свил до 286,4 млн. лв. на касова основа, съобщиха от министерството на финансите. Той се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 126,3 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 160,1 млн. лв. За същия период на 2012 г. дефицитът е в размер на 217,1 млн. лв.
От министерството отбелязват, че причината за ръста на годишна база до голяма степен се дължи на преведените авансово в края на април около 100 млн. лв. по бюджета на Държавното обществено осигуряване във връзка със своевременното изплащане на пенсии и обезщетения за месец май предвид предстоящата дълга серия почивни дни.
На месечна база за април 2013 г. бюджетното салдо е положително в размер на 509,2 млн. лв. при 473,8 млн. лв. за април 2012 година.
Постъпленията на консолидирано ниво към края на месец април са в размер на 9 288,5 млн. лв., или 30,4 % от разчетите за 2013 година. Спрямо същия период на 2012 г. сумата е по-висока и в номинален, и в относителен размер, тъй като до края на април 2012 г. бяха получени 8,537 млрд. лева, или 29,7% от разчетените постъпления.
Данъчните постъпления, включително приходите от осигурителни вноски към края на месец април, възлизат на 7 387,1 млн. лв.
Приходите от преки данъци са 1 672,2 млн. лв., което представлява 40, % от планираните за годината. И тук на годишна база личи подобрение и в абсолютни, и в относителни стойности - до края на април 2012 г. приходите от преки данъци бяха 1,508 млрд. лева, или 39,3% от планираните за годината
Приходите от косвени данъци са в размер на 3 545,8 млн. лв., което е 28,7% от програмата за годината, в това число: от ДДС – 2 378,3 млн. лв., или 30,2%; от акцизи – 1 119,3 млн. лв., или 26,0%; от мита - 41,4 млн. лв., или 34,5%. Сумата, набрана от косвени занъци, е по-висока като абсолютна стойност на годишна база, но като процент на изпълнение отчита по-слаб резултат, главно заради по-ниските приходи от ДДС и акцизи, докато постъпленията от мита се увеличават.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и други данъци) са в размер на 330,8 млн. лв., или 38,3% изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 30.04.2013 г. са 1 838,3 млн. лв., което представлява 30,3 % от разчетените за годината. И по двата показателя приходите нарастват в абсолютен размер, но като процент на събираемост намаляват.
Неданъчните приходи и помощите са в размер на 1 901,4 млн. лв. или 26,5% от разчета за годината. Сравнението на годишна база е изцяло в полза на настоящия бюджет, след като за първите 4 месеца на 2012 г. неданъчните приходи и помощите са били в размер на 1,547 млрд. лева, или 21,6% от разчета за годината.
Разходите по консолидирания бюджет, включително вноската в бюджета на ЕС, към 30.04.2013 г. възлизат на 9 575,0 млн. лв., което е 30,2 % от годишния разчет. Спрямо края на месец април 2012 г. общо разходите по консолидирания бюджет са по-високи с 820,7 млн. лв. (9,4 %).
Текущите нелихвени разходи са в размер на 8 119,9 млн. лв. (33,7 % от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 708,3 млн. лв. (13,1 % от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.) и лихвените плащания - на 351,0 млн. лв. (40,1 % от планираните за 2013 г.).
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена за четирите месеца на 2013 г. от централния бюджет възлиза на 395,7 млн. лв.
Фискалният резерв към 30 април 2013 г. е в размер на 5,4 млрд. лв.