България пласира еврооблигации за 950 млн. евро при доходност от 4,436%, които поскъпнаха с 1,5% веднага след емитирането си. По този повод вицепремиерът Дянков обяви, че очакваме повишение на кредитния рейтинг и намаление на банковите лихви у нас, както и че новата емисия ще спести 310 млн. лв. разходи за лихви.
Като успешно определят издаването на облигациите 74% от гласувалите в анкета на Investor.bg.
Във връзка с натрупаната информация за еврооблигациите, включително движението на цените й след издаването, потърсихме оценката и на анализаторите.
Успешно ли беше предлагането на български еврооблигации?
Георги Ангелов, старши икономист в Институт Отворено общество:
Аукционът е успешен от гледна точка на доходността, която е по-ниска от първоначалните очаквания (и страхове); успешен е и от гледна точка на интереса, тъй като има 6 пъти презаписване при настоящата доходност и 7 пъти презаписване при по-високата с 30 базови точки първоначално предложена доходност. Успешен е и от гледна точка на броя инвеститори, над 360, както и заради факта, че има записвания от всички региони - от Европа до Азия.
Цветослав Цачев, ръководител отдел Анализи в ИП Елана Трейдинг:
Предлагането е успешно, защото търсенето се оказа голямо и постигнатата цена е добра. Още повече, че по-голямата част от държателите на старата емисия са български инвеститори, а новите книжа бяха пласирани само на чужденци. Времето за емисията се оказа много подходящо.
Десислава Николова, главен икономист в Института за пазарна икономика:
Да, безспорно аукционът беше успешен, като съвпадна с положителните очаквания на мениджърите на емисията за доходност в рамките на около 4,5%. За това спомогна както добрата фискална позиция на страната, така и добрият момент на пласиране на емисията. Определено България се възприема от кредиторите много по-добре от гледна точка на нейната платежоспособност в сравнение с други страна от ЕС, които имат дори по-добър рейтинг от нашия.
Така например рейтингите на Италия и Испания са с една степен по-високи от нашия по скалата на S&P (BBB+ спрямо BBB за България), а доходността по техните 5-годишни емисии от последните дни е около 5 и 5,6%, респективно. Т.е. ние успяхме да заемем на цена с над 1 процентен пункт по-ниска от цената, по която страни с по-висок рейтинг пласират дълга си. Между другото, резултатът от аукциона отново идва да покаже неадекватността на рейтингите, най-малкото в краткосрочен план, поради тяхната неспособност да отразяват реалните възприятия на пазара.
Красимир Йорданов, портфолио мениджър в УД ДСК Асет Мениджмънт:
При положение, че цялото предложено количество беше записано, като търсенето многократно надхвърли предлагането, то със сигурност може да се каже, че аукционът бе успешен. Постигнатата доходност отговаря, както на текущите пазарни условия, така и на макроикономическата стабилност и ниското ниво на дълг на България към настоящия момент.
Калоян Масларски, отдел Търговия и Продажби Финансови Пазари в Societe Generale Експресбанк:
Доколкото пласирането на емисия еврооблигации не се провежда на аукционен принцип, а на принципа „book building”, новата емисия еврооблигации на Република България премина при голям успех за емитента. Моментът за излизане на международните пазари беше много добре избран. Доказателство за успеха на емисията беше постигнатият висок коефициент на покритие (близо шест пъти размера на предложеното количество), както и доходността до падеж – 4.43%, отразяваща минимална премия за инвеститорите от 5 базисни пунта (0.05%) над нивото на застраховка от фалит на държавата към дадения момент.
преди 12 години Германия и преди и сега е бенчмарк, върху който всички се търгуват с разлика. В размера на разликата се съдържа моментната оценка за фундаменталното състояние на емитента. Емитенти с високо ниво на доверие се търгуват с малък спред върху Германия и обратно. Е спреда бе 2.75% преди десет години, 1.90% преди 3 години, когато Дянков се похвали, че това е лична оценка (той използва CDS-a, но достатъчно близко да кажем за целите), а пласира на 3.87%, като това вече (забележи) не е лична оценка за него.Стандартно е при избора на падеж, потенциалните купувачи когато се пре-маркетира емисията да заявят, до колко дълга емисия биха искали да купят и по това се нагажда емисията. Говореше се за 7 годишна, пък излезна 5. Какво значи това. Ми просто, не е имало достатъчно интерес за по-дълго от 5 години, защо ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Значи, че много ги мислиш нещата и търсиш под вола телеКак искаш сравняваш спредовете тогава и сега, тогава Германия не бе сила като сега и се конкурираше с редица за бондовете си, Сега всичко инвестира само при тях, не случайно пуснаха и с отрицателна лихва. Това кво ти говори?!При външна емисия, външно ще е оценяването, какво намеси пак тука политиците. Как успя а навържеш падежа с недоверието не знам, те питам закакво се пускат 5 годишни а не примерно 10 30 годишни? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Pa pa, добър опит за манипулация. Сравнявате ни с най-поскъпналите облигации (понижили доходността си) Германските, които са убежище. Сравнете ни със средното за ЕС, или със Гърция.Поздрави отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години 4. Ако между 25% и 50% от купувачите са спечилили около 1.5 евро на всеки 100 евро при продажбата на емисията (емисия на 99.18, търговия на 100.60/70) това не е ли един подсладител между 4-8 милиона евро за тези участници? Не можеше ли този подсладител да се озове в ръцете на български институции? Значи чуждите инвеститори могат да печелят от сбъркана цена на гърба на държавата, а българските не могат? Много интересна логика5. На всички, които ще ми обясняват за външните фактори - 2002 г. бе дот.ком срива, Аржентинската криза, поуките от Азиатската и Руските кризи още се взимаха, България бе със спекулативен кредитен рейтинг, с живи брейди облигации и много по-висока задлъжнялост. Въпреки това тогава спреда бе 2.75% срещу Германия, сега е 3.87% срещу Германия.6. Емисията стана възможна след като Германия направи огромни отстъпки от позицията си, а това бе позиция, която Борисов яростно отстоява. Значи ли това, че емисията се е случила въпреки Борисов, а не заради Борисов? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Пропагандната машина продължава да работи здраво. Обаче отговорите на редица важни въпроси остават скрити:1. При положение, че емисията преди десет години е била пласирана на бенчмарк от 4.90% (Германия и тогава и сега е бенчмарк) +2.75%, а сега на бенчмарк от 0.56%+3.87%, къде е успеха? Къде е доверието, защото държави с подобен на нашия рейтинг пласират на по ниски спредове, явно там има доверие, а при нас?2.Защо бе избран толкова къс падеж, причината дали е, че не е имало интерес за повече от 5 години ли е? Ако да, това не показва ли липса на доверие в България? Къде е успеха?3. Защо при равни други условия емисията намери баланс на нива от 4.10% и то при индикации, че някъде между 25% и 50% от емисията вече е превъртяна от закупилите я на първичен пазар? Това не означава ли, че просто емисията можеше спокойно да бъде пласирана на 4.10, да бъде презаписана 1.5-2 пъти и България да спести 30 милиона лева? Къде е успеха? отговор Сигнализирай за неуместен коментар