Трябваше ли да се изолират българските инвеститори при класирането на купувачите?
Г. Ангелов:
Има аргументи и в двете посоки. Ясно е, че емисия евробондове в чужбина се прави основно за привличане на чужди инвеститори (местните така или иначе имат достъп до първични емисии на местния пазар, почти всяка седмица). Съответно, емисията трябва да е основно насочена към запазване интереса на чуждите инвеститори, а те по-скоро биха били отблъснати, ако местните закупят голям дял.
Създаването на ликвиден пазар на емисията също би било възпрепятствано, ако местни инвеститори закупят голям дял от емисията и го държат до падежа, без да търгуват, което пък би отблъснало чуждият интерес към емисията, който се влияе и от ликвидността. А и закупуване на евробонд от български инвеститори вероятно би канибализирал върху местния пазар на ДЦК, което ще подяде възможностите на МФ за финансиране.
Цв. Цачев:
Българските инвеститори имат основания да са разочаровани. Те са тези, включително и с парите за пенсии, които финансират от години дефицитите. Не мисля, че е справедливо нашите инвеститори да са ограничени да купуват само на вторичен пазар най-ликвидната българска емисия и на практика да са ухажвани само когато се гонят ниски лихви по левови книжа.
Д. Николова:
Обяснението, което министърът на финансите даде, а именно, че „не е редно” вътрешните инвеститори да са във външната емисия, не е достатъчно убедително. Едно по-логично обяснение е, че МФ се опитва да си гарантира неизползването (запазването) на ограничения вътрешен ресурс, тъй като финансовите му нужди за следващите около 6 месеца са за почти 3 млрд. лева, ако броим плащанията по външния дълг в средата на януари 2013 г. и заложения дефицит за 2012 г. Т.е. до момента сме набрали 1,86 млрд. лева, а остават да се намерят още около 1 млрд. лева.
Предвид това, че годишно на вътрешния пазар на ДЦК се пласират около 1,2-1,3 млрд. лева, което би могло да е индикатор за капацитета на пазара (с всичките му условности), МФ, образно казано, не е искало да си ”гърми патроните”, а да си запази вътрешния пазар непокътнат за останалите около 1 млрд. лева, които трябва да пласира в следващите месеци, ако достигне заложения дефицит за годината от около 1 млрд. лева.
Кр. Йорданов:
Не. Всички инвеститори трябваше да имат еднакъв достъп до аукциона. Местните инвеститори трябваше в последствие да купуват на вторичен пазар и печалбите след първичното предлагане останаха при чуждите инвеститори.
К. Масларски:
Темата с алокацията на инвеститорите от България е доста чувствителна в момента. Истината е, че в такива ситуации винаги има недоволни. Практиката за такъв тип емисии е да бъдат разпределени между 10% и 15% за местните инвеститори – освен ако емитентът изрично не комуникира предварително, че целевата група инвеститори за емисията са само чуждестранни (случая с Румънски глобални облигации в щ.д.).
В момента чувствителността идва основно от това, че на вторичен пазар емисията стартира търговия с близо 1,5% над цената, на която беше пласирана, което се тълкува от повечето инвеститори като пропуснати ползи. Месец - месец и половина преди пласирането, на пазара имаше всякакви слухове за очакваната доходност по емисията.
Беше редно Министерство на финансите да удовлетвори, дори частично, поне институционалните инвеститори, в частност българските пенсионни фондове, като крайни инвеститори управляващи дълги пари – дълги пари, формиращи пенсионните активи. В този случай минималното, което МФ можеше да направи, е да обяви и комуникира, че българските инвеститори няма да бъдат допуснати до участие, а не да ги използва като буфер от евентуален неуспех на емисията (при недостатъчно външен интерес например).
преди 12 години Е точно така де, аз именно за това провеждам спор. Според мен не беше кадърно проведена емисията. Нито избора на падеж беше добър - но просто при емисия от 10-години резултата щеше да е много разочароващ и изводите коренно обратни, разчиташе се на огромна случайност - Меркел да завие на 180 градуса, и резултата не е оптимален (видно от последвала търговия), а дори да се съглася с тезата на Голямата Мечка за противоречиво IPO, то тогава мазното трябваше да се даде поравно на българи и чужденци, не само на чужденци. А бе слабо представление общо взето . Мисля, че аргументите на тезата ми са доста силни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години В благодание на старанието на нашите политици, икономисти и банкири да говорят единствено негативни неща за собствената си страна оценката на бългаските дългове е силно изкривена. Аз лично ако имаше как бих продавал рисковата ни премия и на сегашните цени защото си е циста печалба.http://***.bloomberg.com/quote/CBULG1U5:IND/chartТака че, Да, не само германските са изкривени от свърх търсенето, но и нашите са силно подценени. Настоящата сделка е стъпка към връщане към нормалността поне за България... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ми Естония която е в евро зоната и е с по добри бюджетни показатели от нас последно се финансира на 3.8 . Мисля че оценката за нас в момента е реална . Аз не политизирам дали е заслуга на Дянков или не . Заслугата на Дянков е кадърно проведената емисия , правилния момент и посредници . А оценката е на икономиката на България не на Дянков отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Обикновено, когато има силно презаписване при IPO, последвано от силно поскъпване след начало на търговия, значи, че в процеса на откриване на цената дилъра пласиращ IPO-то не си е свършил работата в пре-маркетираното и е дал тлъсто на инвеститора идващо от гърбината на емитента. Нормално е да има малко от това, но в такива размери е прекалено. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Учил съм много анализ. Изкривяването в Германия влияе върху абсолютната стойност на лихвата 4.436% срещо 7.7% преди десет години, което не е успех на Дянков. А спреда показва нивото на оценка на емитента и емисията му. Т.е. ако ние наистина бяхме с положителна переспектива на развитие за 10 години, трябваше сега спокойно да можем да се финансираме на 3.8-4 за 5 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Толкова доколкото, Германия се търгува на 0% в две години и 1.50% в десет години, цената на български ДЦК ще си бъде някъде между 3% за 2 години, 4.20% за 5 години и 6% за 10 години (за това и не бе пусната 10-годишна ;) ). В момента, в кой Германската крива тръгне да катери, въпроса е какво ще повлияе на българския спред, защото само ако Германия мръдне с 1%-1.5% нагоре в десет години, ние ще си опрем 7% за 10 години. МФ ще разполга само с 100-150 милиона излишък врменно, защото падежа си е след 6 месеца. Българските пари не си стоят в България, а си купуват Полша и Литва на 3.7%, докато чуждите се облажиха на грешно оценена българска емисия. Още? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Успехът на самата емисия породи последващото спадане на доходността ден след това, а не подценяването и при продажбата. Този ефект много пъти се е наблюдавал при IPO, за които е имало противоречиви очаквания но е завършила успешно. Тез които са се колебали да купят след това гонят цената и купуват на още по незигодни за тях цени...Допуска се честата грешка да се забравя противоречивият контекст преди събитието и да се разсъждава за миналото в светлината на настоящия успешен контекст... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ако си учил някога анализ ще знаеш че е добре показателите да са сравними като ги сравняваш . В момента Германия не може да е бенчмарк - изкривяването там е огромно . Имали според теб логика Германия да се финансира с отрицателни лихви а Испания да е с 5.8 % при положение че бюджетните показатели на Испания дори са по добри от германските по отношение дълг спрямо БВП ? Ако се сравним с страните от Източна Европа и страните от Южна Европа с който е нормално да се сравняваме нещата са повече от добри . А и с колко според теб е нормално да паднат лихвите за България от 7.5 % при предишна емисия до колко ? До 2.-3 % ? От раз ? Айде да не си пишем глупости . И германските 1.5-2 % не са се получили от раз а се дължат да дългосрочна и последователна политика , та и при следваща емисия при добри бюджетни показатели ние със сигурност ще паднем под 4 % . Ако нашия предишен бенчмарк е 7.5 % сегашния от 4.25 е доста рязък спад с което всички можем да се гордеем . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Като изключим политическите коментари, основният въпрос е какво следва от тук нататък?Аз лично очаквам силен натиск върху доходността на следващите емисии български ДЦК. Първо новата емисия ще се явява международен бенчмарк и тезата на нашите банкери че България е твърде рискова ще олеква. Второ, министерството на финансите ще разполага с около 2 милиарда временен излишък, който подкрепен с един балансиран бюджет силно ще ограничава нуждата от нови емисии и МФ ще може да продава на още по-добра доходност. Трето, недопускането на вътрешните инвеститори е правилен стратегически ход - вътрешният кеш в страната остана не променен и отделно в началото на 2013 година ще влезе още - от там натискът върху лихвите на депозитите те ДЦК ще се засили, което да може би най-накрая ще се отрази и на нивото лихвите на новораздадените кредити. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не просто е стандартно да се използва "безрисковия" емитент, в случая Германия като бенчмарк. При Велчев този бенчмарк беше на 4.90%, а сега бе 0.56% (5 годишна емисия). Следователно (проста математика), ако бяхме пласирали на +2.75%, както преди десет години, трябваше да сме пласирали на 3.31%. Нашата емисия се търгува в голям обем на 4.10%, защо я пласирахме на 4.436%? Доста е просто всъщност. Пазара на държавни облигации не толкова сложен. А мазното го обраха само чужди (български инвеститори не бяха допуснати) инвеститори. По някои оценки над 7-8 милиона евро на наш гръб. Да успех е емисията, ама за кой ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар