Бюджетният дефицит за първото тримесечие на 2012 г. е 687,2 млн.лв., като намалява с 54,7 млн. лв. спрямо същия период на миналата година, съобщават от Министерство на финансите. Бюджетното салдо по консолидираната бюджетна програма (КФП) към март 2012 г. се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 430,4 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 256,8 млн. лева. Фискалният резерв към 31 март 2012 г. възлиза на 4,5 млрд. лв, спрямо 4,4 млрд. лв. в края на 2011 г.
Постъпилите приходи и помощи по КФП към края на месец март възлизат на 5,96 млрд. лв., или 20,7% от годишните разчети. Спрямо същия период на 2011 г. постъпленията по КФП бележат ръст от 7,7%, или с 426,2 млн. лв., което се дължи в най-голяма степен на ръста на приходите от ДДС (33,4%). Спрямо края на март 2011 г. данъчните приходи са нараснали с 8,2%, или в бюджета са постъпили повече с 374,6 млн. лв. Неданъчните приходи и помощите също бележат ръст спрямо същия период на 2011 г. с 51,6 млн. лв. (5,4%).
Общата сума на данъчните постъпления, включително приходите от осигурителни вноски, към края на месец март възлиза на 4,95 млрд. лв., което е 83,2% от общите постъпления по КФП. Приходите в частта на преките данъци са 1,04 млрд. лв., което е 27,1% от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 2,44 млрд. лв., или 21,5% от програмата за годината. Приходите от ДДС възлизат на 1,55 млрд. лв., или 21,9% от планираните със ЗДБРБ. Постъпленията от акцизи към месец март възлизат на 853,3 млн. лв., като изпълнението спрямо разчета за годината е 20,7%. Приходите от мита възлизат на 27,9 млн. лв., или 23,2% от разчетените за годината. Постъпленията от други данъци, в т.ч. имуществени данъци и други данъци по ЗКПО, са в размер на 183 млн. лв., което е 22,2% изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 31 март са 1,29 млрд. лв., или 23,2% от разчетените за годината.
Неданъчните приходи и помощите възлизат на 1 млрд. лв. или 14% от разчета за годината.
Разходите по консолидирания бюджет, включително вноската на България за общия бюджет на ЕС към 31 март възлизат на 6,64 млрд. лв., което е 22,3% от годишния разчет. В структурно отношение се наблюдава нарастване спрямо март 2011 г. основно при субсидиите и капиталовите разходи, което е свързано основно с усилията за ускоряване на усвояването на средствата по програмите и фондовете на ЕС.
По-ранното изплащане от ДФ „Земеделие” на субсидиите за тютюнопроизводителите през настоящата година обуславя ръста при разходите за субсидии, докато при капиталовите разходи ръстът се дължи основно на по-високи разходи по Оперативните програми и фондове на ЕС. Текущите нелихвени разходи са в размер на 5,49 млрд. лв. (24,4% от разчета за годината), капиталовите разходи (включително нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 558,9 млн. лв. (10,5% от разчетите), а лихвените плащания - на 289 млн. лв. (40,3% от планираните в бюджета за 2012 г.).
Частта от вноската на България за общия бюджет на ЕС, изплатена през първото тримесечие на 2012 г. от централния бюджет, възлиза на 306,8 млн. лв., което е в съответствие с регламент 1150/2000 на Съвета на ЕС.