Фискалните правила, заложени в бюджета за 2012 г. не отговарят на особеностите на публичните финанси на България и на нуждите на икономиката, заявяват от Института за пазарна икономика (ИПИ) в доклада си " Фискални правила: теория, практика и варианти за България".
Последните въведени правила са от 2012 г. и влизат в сила с промени в Закона за устройството на държавния бюджет. Според текста в закона прогнозираните разходи за годината не трябва да надвишават 40% от очаквания БВП. Друго правило, което влезе в сила от началото на 2012 г., е за таван на прогнозния бюджетен дефицит от 2% от очаквания БВП.
В този си вид обаче правилата не отговарят на особеностите на бюджета на България и на нуждите на икономиката, заявяват от ИПИ.
Причината е, че бюджетът на българската държава е силно податлив на цикличните колебания в икономиката. Той има особена структура, разчитаща в по-голяма степен на косвени данъци, която се е наложила през годините като ефективен инструмент както в борбата с укриването на данъци, така и за подобряване на трудовата и капиталовата бази в страната. С тази структура бюджетните приходи са силно зависими от ефектите на икономическия цикъл, което при наличието на постоянни или трудно променливи държавни разходи може да възпрепятства постигането на бюджетните цели.
Друга особеност е, че публичните разходи през последните 10 г. изглежда не се влияят от икономическия цикъл.
Предвид тези съображения, както и структурата на бюджета и историята на управляващите в страната да не водят антициклична разходна политика, една алтернатива на сегашните фискални правила би била въвеждането на правило за циклично балансирано салдо по консолидирания бюджет.
Освен това предстои изчистване на редица въпроси около бъдещата работа както на сегашните, така и на евентуални нови фискални правила в страната, сред които: - Необходими ли са фискални ограничения на общинско ниво за България? - Ще помогне ли въвеждането на автоматични механизми за корекция при неспазване на правилата? Ако да, как да бъдат формулирани? - Нужен ли ни е независим фискален съвет и ако да, как би следвало да се гарантира неговата независимост и авторитет?
В България съществуват фискални правила от 2003 г., когато се въвежда правилото през даден бюджетен период консолидираният държавен дълг като дял от БВП да не надвишава нивото си от предходния период. От 2006 г. се използва меко правило за таван на консолидираните разходи от 40% от БВП, което не е записано в закон, но се спазва като политически ангажимент.
През 2010 г. управляващите поеха устен ангажимент за поддържане на балансиран бюджет на касова основа, който изключва финансовите потоци по европейските средства, но той не беше спазен, напомнят от ИПИ.