Искаме когато банката промени условията по кредит, кредитополучателят да има право да рефинансира без никакви такси за него, заяви на пресконференция Божидар Данев, председател на БСК. Същото да е и при промяна на условията по депозитите, уточни Данев.
Така ще увеличим конкуренцията между бнките. Предложението е практика в десетки страни. Когато банката е нарушител на договора трябва да може да се смени, а не тези безумни текстове за автоматична едностранна промяна в условията. Банката е институцията, която трябва да оценява риска, не клиентът. Това е начинът да се регулират лихвените условия, защото лоша бизнес среда води до високи лихви и никакви инвестиции, смята Данев. За да се засили конкуренцията между банките предлагаме да има ясни и прозрачни практики при определяне на лихвените проценти. Да се премахне БЛП (базов лихвен процент) и да се въведат Libor и Eurobor, като към тях се добави надбавката за риск на държавата. Включително и за да може държавата да знае какъв е нейният риск.
Също така БНБ да направи сайт, в който банките да публикуват тарифите си, но не в PDF, а така че да могат да се правят анализи и сравнения. Гласи друго предложение.
До 2004 г. банковата система получаваше 100 млн. лв. само от такси за преводи към НОИ, които платежни нареждания бяха 23 типа, докато сега са 4 след наше предложение, като така се спестиха десетки милиони лв. разходи за бизнеса, отчетоха от БСК.
През 2007 г. по наше предложение стартира свързването между касовите апарати и системата на НАП. От 2011 г. по наше предложение бяха въведени ПОС терминали в държавните и общински администрации, което прави възможно плащането на данъци и такси електронно, а не само по банков път с платежни нареждания.
По този начин се намаляват разходите, съответно тежестта на административното обслужване върхи бизнеса и останалите потребители.
Искаме ускорено превеждане на трудовите възнаграждения по електронен път, като мярка за борба със сивата икономика, заявиха от БСК.
Също така разширяване на националната платежна инфрастрктура чрез пълно покритие с ПОС терминали чрез фииксирани и мобилни комуникации в малките населени места.
Също така разширяване на услугата "cash back”, посредством POS терминали, за получаване на пари в брой към направена покупка/заплащане при търговци, пощенски офиси, ресторанти, тото пунктове и т.н.