За първите шест месеца на 2011 г. БДЖ са реализирали приходи от пътнически превози в размер на 34,912 млн. лв., като в сравнение със същия период на предходната година те са с 345 хил. лв. повече (+1%), показва отчетът на дружеството за полугодието.
От държавния бюджет са получени 84,984 млн. лв. субсидии за пътнически превози и 7,564 млн. лв. компенсации за социални намаления. В сравнение с отчетния период на миналата година субсидиите са увеличени с 8,984 млн. лв. (+11,8%), а компенсациите с 330 хил. лв. (+4,6%).
"Обърнете внимание, че приходите на БДЖ от пътнически превози са под 35 милиона лева, а държавната субсидия е над 92 милиона лева. На практика, почти три четвърти от приходите на пътническата железница идват от държавни субсидии и само една четвърт от пътници! Ако БДЖ продължи тази погрешна посока на развитие още няколко години, ще имаме едни влакове, които се движат изцяло на държавна издръжка, но в тях не се вози никой", коментира в блога си икономистът Георги Ангелов.
"И още едно сравнение – приходите от пътнически превози на БДЖ са под 35 милиона лева, а разходите за пътнически превози са 135 милиона лева. За половин година пътническите превози реализират 35 милиона лева приходи и 100 милиона лева отрицателен финансов резултат. Т.е. загубата е в размер на почти 300% от приходите! Това гони световен рекорд", смята Ангелов.
Товарните превози също са на загуба (3,3 милиона лева), но тя намалява, тъй като заради възстановяването на икономиката и износа превозите се увеличават. Като цяло, тъй като субсидиите за товарните превози са забранени, те се развиват на по-пазарни принципи. Което показва, че твърдите бюджетни ограничения помагат (при товарните превози вече е разрешена конкуренцията, затова посоката е приватизация и привличане на стратегически инвеститор).
Друга извадка от отчета на БДЖ показва, че приходите от продажби на един зает са 9,3 хиляди лева, докато разходите за дейността на един зает са 17 хиляди лева.