IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да се понижат цените на горивата у нас?

Вариантите за това варират от намаляване на ДДС до предложения за държавна намеса на пазара на пшеница

08:08 | 10.03.11 г. 27
Автор - снимка
Създател
Как да се понижат цените на горивата у нас?

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпването на храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която да изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие да бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият обем на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността. Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

18
rate up comment 1 rate down comment 0
GRio
преди 13 години
@global_dj & MakaveliМного отдавна съм попадал в пресата на подобни писания, но за съжаление само толкова. Няма повече инфо, както и двамата отбелязвате. "Интересите на бизнеса" са го погълнали, възможно е наистина гениално изобретение да е загубено завинаги (има и други примери в историята, някой май по-рано спомена Тесла в поста си). Макар че щом сте го пробвали, има надежда :)))Иначе за това кой командва в света - има една стара книжка по темата за петролните компании и влиянието им в световната икономика и политика - "Седемте сестри" мисля че се казваше... Съвсем актуална ми се струва, малко неща принципно са се променили.Аз лично силно се надявам кризата да отприщи добронамерения творчески потенциал на всички българи. Вярвам, че го има... Надявам се, че вие или аз, или може би всички по някакъв начин ще направим нещо наистина полезно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 1 rate down comment 0
aristotel
преди 13 години
ПЕТРОЛА ЩЕ ОСТАНЕ. защо? защото ако не е петрола с какво ще се издържат *** в АРАБИЯ. Там има само пясък, петрол и МЪРЗЕЛ. ТАКА, че не очаквайте промяна а плащайте.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 0 rate down comment 0
global_dj
преди 13 години
Съжалявам за грубата грешка:5-ти ред - БИЛ Е МНОГО ДОБЪР ПРОФЕСОР...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 5 rate down comment 1
global_dj
преди 13 години
Има един такъв българин, който е изобретил страхотно нещо! Няма да давам подробности, много мои приятели вече го пробваха, и действа! И ви спестява много, много излишни пари, които биха отишли за бензин/дизел. Навремето този въпросен герой е решил да го патентова това изобретение именно в САЩ (било го е страх от режима в Източна Европа тогава), но безследно изчезва! И до ден днешен не се знае къде е. Бил е много професор по физика и още няколко области. Но Уви!Нали се сещате, че енергийната индустрия в момента е най-великата, държи се от велики хора, и много могъщи. Един вид МАФИЯ. На това му викам аз мафия.А kiko63, бих казал че Лукойл биха и са подкрепяли други партии... които на няколко пъти докарват народа ни до просешка тояга :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 2
Makaveli
преди 13 години
"3.Някой талантлив българин (или няколко такива) може да направят световен пробив, изнамирайки наистина ефективен начин транспортните средства да не зависят от петрола."Един такъв преди години беше изобретил двигател, който се задвижва единствено от вода. Попитай къде е сега и защо толкова малко хора са чували за него?Политическата и икономическа система на съвременния свят са фундаментално сбъркани и обвързани с интересите на петролни компании, банкери, ТНК и т.н. А ние, обикновените хора, ще сърбаме попарата! .точка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 4 rate down comment 0
GRio
преди 13 години
Това, че цените са по-високи от логичното, е ясно на всички... Ако трябва да откроим и позитивното в цялата ситуация:1. Ще ползваме по-малко колите си - което означава по-малко задръствания, по-малко прах и вредни емисии, по-малко нерви и може би няколко спасени живота, повече физическа активност (т.е. спасените животи може косвено да са много повече).2. Ще преминаваме на алтернативни горива - което пак ни води до по-малко вредни газове. Тук включвам и налагането на автомобили, които по същество ползват електричество.3.Някой талантлив българин (или няколко такива) може да направят световен пробив, изнамирайки наистина ефективен начин транспортните средства да не зависят от петрола.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 0
Lo_Ridah
преди 13 години
понеже съм малко зарибен да си чопля разни работи по колата, наред с всичко друго си следя и разхода. Засичам си пробег и гориво - класиката. Вчера поразрових - цена за литър дизел на края на август месец е била грубо 2.20лв за литър. 6 месеца по-късно цената е 2.60. Едни 20% ръст за половин година. Интересно ми е какъв е ръста на цените в другите държави в ЕС. Не ме вълнува толкова цената като абсолютна стойност, само покачването...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 1 rate down comment 0
bigiadri
преди 13 години
По-логично е,приятелю,Лукойл да е платил предизборната кампания на тези ,които яростно защитават руските енергийни проекти!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 3 rate down comment 1
bigiadri
преди 13 години
Освен това вижте колко гадно постьпват : Няма логика производството на дизел да е по -скьпо от това на бензина ,а цената по бензиностанциите му е по-голяма!Защо? Просто земеделието се сьбужда ,трябва оран,сеитба и т.н. Това с рало и волове не става! Сега е големия келипир! Това е всяка година!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 6
kiko63
преди 13 години
Спекуланът се казва ЛУКОЙЛ раберете го, те платиха предизборната кампания на ГЕРБ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още