IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как да се понижат цените на горивата у нас?

Вариантите за това варират от намаляване на ДДС до предложения за държавна намеса на пазара на пшеница

08:08 | 10.03.11 г. 27
Автор - снимка
Създател
Как да се понижат цените на горивата у нас?

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпването на храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която да изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие да бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият обем на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността. Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

28
rate up comment 0 rate down comment 0
бай Промо
преди 12 години
Цените на горивата и на храните са ендщпила на вакханалията с лихвите и парите като дълг от Съвременната механика на парите - топ-дизайнерска разработка на Щатите за промиване на мозъка и ограбване на света, които в момента имат кредитен рейтенг AAA- и външен дълг от 15.57 T и никой не пита как става това.Глобалната икономика в момента се управлява грубо казано от един компютър, който начислява дългове и лихви за всички наивници, които си мислят, че могат да забогатеят покрай Щатите. И как ще си съберат вземанията от Мутра No.1 в света?Вариант No.1: ... никак. Това са просто несъбираеми вземания. И за покриване на загубите .. се вдигат цените.Вариант No.2: ... включване на печатницата за долари. И стигаме докъде ... до вдигане на цените.Вариант No.3: Без вдигане на цените. Слага се таван на собственост от 1 милиард и всичко над 1 милиард се забърсва от компютъра ... обаче това няма как да стане защото хората които трябва да го направят са точно хората които трябва да загубят парите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 0 rate down comment 0
абитуриент
преди 13 години
кума лисо ти в щатите плащаш центи за литър.........и ние с гайдите искаме да караме ЕФТИНО ГОРИВО.......!!!!????.....ПОЗДРАВИ........
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 0 rate down comment 0
vaparlapanski
преди 13 години
Заради откровено грубия коментар, ще ти отговоря...Нищо ново или интересно не казваш. Изказването ти е все едно днес да ми кажеш, че е изгряло слънцето. Благодаря, но това го знае всеки. Това, което коментираме тук, е дали ни изнася действителността или не. Ако ти си навит за 5 лв/литър, плащай си, а ако не, замълчи и не говори non sense...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 1 rate down comment 1
Danny666
преди 13 години
ха ха ха АНДРЕШКОВЦИТе пак недоволни ха ха ха..МИЛИ като лъжете и храдете ЕДИНСТВЕНИЯТ начин държавата да събере пари за ПЕНСИИ,БОЛНИЦИ и други СОЦИЯЛНИ благинки дето от КУМУНИЗМА още си мислите че са безплатни е като ви ОДЕРЕ С АКЦИЗИ И ДДС от ГОРИВАТА !!!ТОВА Е НАЙ-ЛЕСНИЯТ и сигурен начин мили !!!!Докато не ви УВРЪТ кратуните че БЕЗПЛАТЕН ОБЯД НЯМА ще плащате и по 5 лева на литър ! Държавата само ПРЕРАЗПРЕДЕЛЯ това което частника е изкарал . Другото е печатане ама този филм веше го гледахте май ..муаахааааа......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 0 rate down comment 0
vaparlapanski
преди 13 години
Може би тук има по-големи специалисти от мен, но все си мисля, дали да не се направи нещо повече в посока на конкуренцията в доставките от различни производители? В момента Нефтохим, случайно или не, има около 80% дял от пазара в България. Македония също купува горива от Нефтохим, но там цените на дребно са с 50 ст. по - ниски...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 0 rate down comment 0
Raboti
преди 13 години
Г-н Божидар Данев е изключително добър речево (езиково). Но това "Самото закупуване (пшеница на зелено) може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие да бъде върнат от фирмата." май е за байтошовото време. Дянков ще каже, че е държавна помощ. Ще се окаже, че ЕС не позволява.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 0 rate down comment 0
Raboti
преди 13 години
Вчера по Канал3 един сънародник каза, че акцизите върху горивата за % от производствената цена (не е като при цигарките - за 1000 къса, за кг) и бе изчислил, че сигурни 20 ст. на литър влизат в бюджета от рязкото поскъпване. Използва и сравнение с Австрия, където заплатата на работник в рафинерия е 3000 евро./ месец, а в Лукойл-Бургас - 600 лв.Това горното го потвърждава и г-н Андрей Пръмов (съпруг на г-жа Меглена Кунева) с "При повишаване на цените на горивата общият обем на тези приходи се увеличава".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 1 rate down comment 0
mapto
преди 13 години
Помислете колко голям ефект може да има изграждането на вело-инфраструктура в България. Предвид, че повечето градове са малки, за много хора колоезденето може напълно да измести градските коли и обществен транспорт.Разбира се част от това включва и намаляне на пътните инциденти.Процесът е дълъг и сложен, но колкото по-рано го започнем, толкова по-добре...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 0 rate down comment 1
moderebov
преди 13 години
Това че не може да се прилага селективно различна ставка на ДДС е невярно. Всички в Европа го правят! Има ставки за някои видове стоки и по 7% в една Германия, където общата ставка ДДС си е 19%.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 1 rate down comment 0
andro1234
преди 13 години
Промяна на ДДС само за един вид услуга или стока е немислимо. Ако има някаква промяна в ДДС индекса, то тя трябва да важи за всички останали стоки и услуги, от които, дори в момента сме много по-зависими).В най-големите и не чак толкова големи икономики в ЕС ДДС е 19%.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още