Държавата е лишена от пътно поддържане за следващите 6-7 месеца. Това е времето, което е технологично необходимо, за да проведе обществена поръчка, каза по време на брифинг в Министерски съвет Андрей Цеков, заместник-министър на финансите.
Повод за изявлението му е новината от вчера, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) едностранно прекратява всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
По думите на Цеков решенията за прекратяване на поръчките са внесени още на 29 май. Съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП) това е трябвало да бъде обявено в тридневен срок, т.е. - на 2 юни, но става обществено достояние едва вчера.
„Държавната политика в областта на пътната инфраструктура повече от 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от АПИ порочна система, при която изграждането, поддръжката и основните ремонти на пътища се предлагат непрозрачно, некоректно и неикономично в разрез със Закона за обществените поръчки и обществения интерес“, каза още Цеков и даде за пример инхаус поръчките за магистралите „Хемус" и „Видин - Ботевград" на обща стойност 3,6 млрд. лв, които са възложени и впоследствие превъзложени без наличие на конкуренция. В същото време са налице данни за манипулиране на процедури за обществени поръчки, добави заместник-министърът.
„В условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ прогнозните стойности на поръчките. Най-пресният пример е възлагането на магистралата „Русе - Велико Търново". При прогнозна стойност на поръчката от 981 млн. лв. договорът е подписан за 1,5 млрд. лв,“, уточни Цеков.
По думите му друг елемент на тази порочна система са рамковите споразумения за текущ ремонт и поддържка на републиканската пътна мрежа. „Фактическата обстановка илюстрира, че от 2019 г. до началото на 2021 г. са сключени 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на стойност 757 млн. лв. Въз основа на тези договори, чрез допълнителни месечни извънредни задания, са възложени дейности за над 3,4 млрд. лв.“, каза заместник-министърът.
Той обясни, че един от проблемите е в това, че в поръчката многократно се надвишава договорената стойност, което е в разрез с трайната практика на Европейския съд, който постановява че при изчерпване на прогнозната стойност на едно рамково споразумение, същото следва да прекрати действието си доколкото следващите възлагания са предпоставка за нарушаване на принципа на свободна конкуренция и на добро управление на обществените средства.
Според Цеков две междуведомствени групи анализират договорите. „Първата е назначена от служебния премиер Стефан Янев миналата година. Нейната дейност завършва с доклад на служебния съдебен министър Иван Демерджиев, в който е определена първоначална нищожност на допълнителните възлагания. Въз основа на този доклад през ноември 2021 г. към тези договори са сключени допълнителни споразумения, с които се прекратява тяхното действие, считано от 30 юни 2022 г. Това поставя задача както пред служебния, така и на редовния кабинет, излъчен през декември 2021 г. - да съумее да възложи текущия ремонт и поддръжка на пътища след 30 юни. Но това не се случва“, допълни заместник-министъра на финансите.
Той допълни, че от АПИ посочват като причина за спирането "пропуски в документацията за участие", при положение че тази документация е предложена от самата агенция.
Припомняме, че обществените поръчки бяха обявени през април на мястото на съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики. Според МС с обяснението за пропуски в документацията АПИ „на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката" на пътищата за предстоящия зимен сезон.
Андрей Цеков обяви, че действията и бездействията на Агенция „Пътна инфраструктура” на практика „изчегъртват всеки един опит“ за оздравяване на държавната политика в областта на пътищата. По думите му заради констатираните нарушения следва да се търси административна и наказателна отговорност на отговорните лица.
Малко след това премиерът в оставка Кирил Петков коментира в социалната мрежа Facebooк, че очаква министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов незабавно да освободи председателя на АПИ, заради чиито действия и бездействия е нарушен общественият интерес в полза на привилегировани фирми. „Единствената функция на институциите е да работят в полза на хората. Действията на МРРБ и агенция "Пътна инфраструктура" от тази седмица са показателни, че на България е нужно ново антикорупционно мнозинство, което да пресече завинаги порочните модели на предишната власт и да върне институциите на гражданите“, пише той.
„За пореден път сламени чиновници и брокери влязоха в акция за опазване на държавната хранилка за строителните фирми, близки до ГЕРБ и кръговете около тях. Същите, взели стотици милиони на тъмно за работа по пътищата, с договори, по които текат проверки заради порочни строителни практики.С прекратяването на новите, прозрачни обществени поръчки, АПИ възпрепятства пътната поддръжка в държавата в следващите 6-7 месеца и поставя в риск здравето и живота на гражданите. Това не трябва да се допуска“, посочва Петков.
„Очаквам народните представители спешно да обсъдят проблема в регионалната комисия и да излязат със законосъобразно решение, което да гарантира, че българските пътища ще се поддържат без пропуск, включително през зимния сезон. Очаквам компетентните органи, включително прокуратурата, да се сезират по извършените нарушения и да възобновят проверките по работата на строителните фирми и целесъобразното изразходване на стотиците милиони публични средства“, допълва той.
*Обновена с позицията на Кирил Петков.