Утрешната битка се печели с днешната подготовка. Това гласи японска поговорка, която изтъква колко е важно човек "да си напише домашното", независимо в какви условия и среда се намира. Именно значимостта на подготовката обсъдиха и предприемачи по време на дискусията „Предприемачеството в условия на висока инфлация, кризи и война – трудно, но и с много възможности“ на форума на Investor Media Group "FOUNDERS TODAY".
Те се обединиха около мнението, че трудните времена също са възможност за развитие, стига компаниите да са били разумни преди това, да са поемали премерени рискове и да са правили правилните инвестиции.
Според съоснователя и изпълнителен директор на Payhawk Христо Борисов на първо място трябва да са служителите. "Няма как да максимизирам печалбата, без да мисля за служители си", коментира Борисов.
"Дали е финансова криза, война или друго, всеки един бизнес има отговорност, а печалбите се случват благодарение на хората, които работят в тази компания", смята ръководителят на Payhawk.
Георги Манолов, мениджър "Бизнес развитие" в Nexo, обаче изтъкна, че отговорността на един бизнес да подпомага служителите си е силно обвързана с това компанията да расте отговорнo. "Това е изключително зависимо от това бизнесът да расте отговорно и да поема отговорни рискове в добри времена. В един момент може да искаш да помогнеш на бизнеса си и да продължаваш да растеш, но ако икономическата реалност е различна... Бизнеси, които са поемали по-големи рискове, са принудени да съкращават хора", обясни Манолов.
Във времена на криза не е редно да страдат нито служителите, нито клиентите, смята основателят и собственик на STOYANOV ENTERPRISES Никола Стоянов. Той даде пример със случващото се със западните компании, които оперират в Русия, и заради наложените санкции прекратиха операциите си в страната. "Хората, които имат мрежа от магазини и имат бизнес в Русия, не трябва да страдат от това, трябва да си запазят позициите", заяви Стоянов.
Заместник-управителят на Ingiliz Group Ремзи Ингилизов даде по-различна гледна точка, като определи сегашните условия на война, инфлация и кризи като "ексцентрични".
Заместник-управителят на Ingiliz Group Ремзи Ингилизов
"Живеем в ексцентрични времена, но в крайна сметка не е ли идеята политиката да подпомога бизнеса, а не да е опозиция на бизнеса? Политическият живот трябва да подпомага бизнес живота", каза Ингилизов.
"Фирмите с дългогодишна история стават част от своите служители, но и част от своите клиенти. Заради политиката не би трябвало да се пренебрегват нито дългогодишни партньори, нито служители - това е екосистемата", допълни предприемачът.
Георги Манолов, мениджър "Бизнес развитие" в Nexo
Директорът на управление Корпоративни клиенти в УниКредит Булбанк Крум Алексиев посочи, че човек трябва да е отговорен, полезен и да носи стойност за обществото.