Последните кризи – пандемията, войната в Украйна и високата инфлация – правят фамилните бизнеси по-силни. Техният хоризонт на мислене е много дълъг, това им позволява да вземат дългосрочни решения, а не да реагират в краткосрочен план. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Алекси ду Роа дьо Блики, изпълнителен директор на Световната организация на фамилния бизнес.
„Доверието е може би най-важният капитал на едно семейство. То не се печели за няколко месеца или години, а са нужни десетилетия“, посочи той в коментар за предизвикателствата и тенденциите при фамилния бизнес по света.
Блики е определян като един от стоте най-влиятелните семейни инфлуенсъри в света и гостува в София на 16-ата Световна младежка среща на Организацията на фамилния бизнес.
Според него вземането на бизнес решения в семейна среда зависи от организацията на управлението на фамилията. По думите му, когато се обединят и свържат емоционалната страна (семейството) с бизнес страната (предприемачеството), се създава "модел на добродетели, вземайки най-доброто" и от двата свята. "Тогава се раждат дългосрочните бизнеси, които са отговорни към общностите и гледат напред в бъдещето", потвърди Алекси ду Роа дьо Блики.
Той е убеден, че ако скриеш емоциите под килима, те все някога ще излязат оттам, дори и след едно-две поколения, но със сигурност ще се появят отново. „Но ако се научиш да работиш с тези емоции, твоят бизнес става по-силен в дългосрочен план. Тогава може да вземаш правилните решения за семейството, за акционерите и за общността. Фамилният бизнес е точно това чувство за отговорност към общността“, съветва семейният инфлуенсър.
Основните тенденции при младите представители на фамилните компании по думите му са три. „Първата е свързана с нежеланието да бъде поет семейният бизнес, защото младите хора "имат свои занимания, боравят с новите технологии, имат образование, пътуват" и е необходим план за приемственост, както и “стратегическо търпение”, защото, нито пенсионирането на основателите, нито присъединяването на младото поколение става за броени години“, сподели Алекси ду Роа дьо Блики.
Той съобщи, че втората тенденция е, че младите предприемачи не харесват двуличието и за даде за пример да замърсяваш река с производството си и след това да финансираш почистването ѝ чрез фондация.
“Младите искат ценностна система – да вземат от ценностите на семействата, своите лични ценности и ценностите на бизнеса”, подчерта Блики.
Третата тенденция, която влияе на бизнеса са технологиите, дигитализацията, метавселената, които могат да дадат нов смисъл на фамилния бизнес със следващото поколение.
Алекси ду Роа дьо Блики разкри и още нещо, което според него е много важно, и се е превърнало в една от основните теми по време на Младежката конференция в София и то е, че когато се наследява семеен бизнес, първо трябва да го заслужиш, а след това да го притежаваш.
Какво означава да си семеен инфлуенсър? Как се става член на FBN-България? Откъде семейният бизнес получава финансиране? Успява ли рисковият капитал да подпомогне развитието на фамилните фирми? Защо най-трудното решение в бизнес кариерата може да се окаже завръщането в родината? Как това се свързва с българската реалност? Какви са трудностите при патриархален и матриархален тип бизнес? Защо семейните бизнеси, които се създават от братя и сестри са като цяло по-успешни в сравнение с основаните от родители? Какво е бъдещето на семейния бизнес на фона на появата на “новото вдъхновяващо поколение жени-предприемачи”? Какви са капаните и вдъхновяващите успешни примери на двойките, които изграждат бизнес?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.