Физическите лица да имат достъп по електронни услуги, без да използват електронен подпис, актовете и фишовете да се връчват онлайн, а административните услуги да са по-евтини, ако са електронни. Това са част от измененията в Закона за електронното управление, публикувани за обществено обсъждане по-рано днес, става ясно от публикация на министъра на електронното управление Божидар Божанов в социалната мрежа Facebook.
С промените е-услугите ще могат да се заявяват без квалифициран електронен подпис от физически лица. За целта те ще се заявяват чрез средство за електронна идентификация с подходящо ниво на сигурност. Реално квалифицираните електронни подписи ще останат и ще може да се работи с тях, но те ще отпаднат като стриктно изискване за заявяване.
Актовете, фишовете и наказателните постановления вече ще могат да бъдат открити в система за сигурно електронно връчване.
Промените в текстовете предлагат и забрана за въвеждане с подзаконов акт на стикери и други физически носители на данни за обекти, които са вписани в регистър. Така стикерът за годишен технически преглед ще стане незаконен, тъй като е въведен с наредба.
Друго изменение предвижда таксите за административни услуги, предоставяни по електронен път, да бъдат намалени. "Това изменение има два аспекта - първият е, че има допълнителен стимул за използване на електронни услуги, а вторият е, че моделът с посредници при заявяване на услуги ще бъде по-устойчив, тъй като посредникът ще може да приспада разликата в таксата на гише и по електронен път. Посредници могат да бъдат Български пощи, библиотеките и всеки, който има офиси в близост до гражданите, включително в отдалечени населени места", обяснява Божанов.
По думите му със законопроекта се изпълняват поетите ангажименти по Плана за възстановяване и устойчивост.
"Смятам, че измененията са важни, отключващи електронното управление, намаляващи бюрокрацията и като такива, ще намерят парламентарна подкрепа дори в сложната политическа ситуация", обобщи ресорният министър,