Проектирането на тунела под Шипка започва след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше започната през 2019 г. и премина през обжалване в съда. Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Тодор Василев подписа договорите за проектиране и строителство и за строителен надзор на тунела под Шипка, съобщиха от пътната агенция.
Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца, а строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина четири км. Този под Шипка ще бъде с дължина от 3,22 км, а останалите четири тунела са по-малки.
"С изграждането на съоръжението реализираме идея, зародена преди 125 години и осигуряваща най-пряката връзка между Северна и Южна България. Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на туризма, на икономическото и социалното развитие на региона", подчерта председателят на АПИ.
Очаква се с построяването на тунела тежкотоварният трафик да се увеличи над 90 на сто, а лекият - над 50 на сто. Изчисленията показват, че трафикът през тунела ще бъде два пъти по-голям и ще нарасне до над 10 хил. моторни превозни средства за денонощие, посочи Василев. През 2021 г. трафикът е около 5000 моторни превозни средства за денонощие. Той подчерта, че този дълго чакан проект вече е факт и през следващите 8 месеца ще бъде извършено проектирането на участъка, а в следващите 3 години и половина обектът ще бъде изпълнен. Председателят на УС на АПИ пожела на строителите да работят качествено и да успеят да завършат проекта в срок, а на строителния надзор да бъде строг, но справедлив, за да може след завършването на обекта всички да бъдат горди от направеното.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10,549 км, от които 7,96 км са ново строителство, а 2,59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км и ще е най-дългият пътен тунел, изграждан до момента у нас. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
Тунелът под връх Шипка ще е на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока север - юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).
Проектът "Проектиране и строителство на обект: "Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка", е включен в проекта на Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Стойността на договора за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД "Консорциум ПСВТ". От името на строителя договора подписаха Филип Маринов и Румен Игнатов.
Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко". Техният договор е 6 479 935,20 лв. с ДДС. Договорът бе подписан от Милка Гечева.