Здравният министър иска отчет и подкрепя санкции за фирмите, които са се провалили с електронизацията на здравната система.
„Вече трети ден е в ход издаването на електронните направления. Трети ден български граждани не могат да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания. Недопустимо е заради една фирма, доставчик на софтуер, която е неглижирала процеса по въвеждането на този вид електронна здравна услуга, потърпевши да са граждани и лекари.
Това посочва министърът на здравеопазването проф. Асена Сербезова в позиция относно възникналите проблеми с електронното направление от момента на пускането му на 1 юни.
„Две години доставчиците на софтуер са обучавани, за да са готови на 1 юни 2022 г. да стартират модулите за електронно направление. Въпреки това „неразбрали“ не липсват – може би защото очакванията им са били Министерството на здравеопазването да отложи старта на е-направление, което се е случвало нееднократно през годините – особено по отношение на електронното здравеопазване“, заявява Сербезова в позицията.
И подчертава, че за нея като министър е неприемлив фактът, че законодателят не е предвидил никакъв механизъм за санкции спрямо тези, които саботират процеса на електронизация.
„Не може за толкова ключов елемент в нашата здравна система, какъвто са направленията за прегледи или изследвания, да се разчита единствено на добрата воля на частни субекти. Затова ще настоявам и ще намерим тези законови механизми, които да санкционират подобна безотговорност. Ще подкрепя всички съсловни организации и граждани, които ще потърсят правата си по съдебен път заради ограничения им през последните два дни достъп до здравеопазване – по причина „неразбрали“ частни субекти“, допълва проф. Сербезова.
Припомняме, че проблем възникна с издаването на е-направления от 1 юни заради необновен софтуер на една от фирмите, която обслужва голяма част от лекарите в извънболничната помощ у нас. Тъй като разработчикът има договори с над 2000 лични лекари и над 1000 лекари-специалисти на много места в цялата страна лекарите не можеха да издават коректни е-направления.
От фирмата вече се извиниха на всички лекари, на които са създали проблеми и ги увериха, че работят в пълна мобилизация. Председателят на УС на „Контракс“ АД Йордан Йорданов изпрати писмо до Българския лекарски съюз (БЛС), в което поднася извинения за причинените неудобства.
Системата за електронни направления затрудни сериозно личните лекари и предизвика пълен хаос, дори се стигна до куриозни случаи, при които всички пациенти на един лекар са изпращани на гинеколог, независимо от конкретното им заболяване.
По думите на председателя на Сдружението на общопрактикуващите лекари в София д-р Георги Миндов причината за хаоса са кратките срокове за въвеждане на системата от 1 юни.
„След обнародваната в средата на май промяна в условията на работа, технологичното време за софтуерен ъпдейт не бе достатъчно. Най-голямата фирма за доставчик на софтуерни услуги не успя да се справи и нямаше тестови период. Обикновено отнема месец тази връзка между нас, софтуерната фирма и „Информационно обслужване", където се изгражда електронното здравно досие на всеки един от нас", посочи д-р Миндов.
Според него електронизацията не променя нищо за обикновения човек – рецепти и направления ще се издават след преглед в кабинет срещу задължителен подпис на пациента.
„Каквото и да е издаване на документи – електронното им въвеждане не означава, че пациентът няма да присъства при лекаря в кабинета. Всичко се издава само и единствено след преглед и подпис. Много пациенти, решавайки че ставаме електронни от 1 юни, щели по телефона да си поръчват, както си поръчват пица. Не, не може, това е забранено и се наказва с най-тежката санкция – прекратяване на договора със Здравната каса", обясни д-р Миндов в ефира на Bulgaria ON AIR. Само обменът на данни ще стане електронен, уточни той.