„Хора с дигитални умения или с умения да рисуват могат да усъвършенстват производството. Бъдещето на сребърната бижутерия ще е в 3D принтерите – хората искат да бъдат все по-уникални и да имат специално създадена за тях услуга. Това ще принуди повечето бижутери да се ориентират към тези принтери“, прогнозира как иновациите навлизат в бранша управителят на "Токаш".
По думите му обаче състоянието на пазара на труда и ниската безработица са най-големият проблем пред бижутерския бранш в България.
„Хората не усещат нужда да надграждат уменията си и да стават по-добри. Ниската безработица не стимулира служителите да усъвършенстват уменията си“, коментира Кашилски и подчерта, че в бранша има много новости, свързани с модерните технологии.
Той обясни, че пандемията и конфликтът в Украйна не се отразяват на доставката на сребро. „Снабдяваме се със сребро от български производители и продукцията е качествена“, уточни мениджърът.
Кашилски коментира, че цената на среброто постоянно варира и е била и по-висока, отколкото е сега. „Среброто е и технически метал, използва се много в редица индустрии, даже бижутерската индустрия е сравнително малък потребител на сребро. Покрай фотоволтаиците цената се вдига, защото търсенето на сребро нараства“, обясни той.
Експертът съобщи, че синтетичният заместител на диаманта – цирконият, е най-продаваният камък, който предлага фирмата. Мениджърът посочи, че той се внася от Китай, но много от камъните за продуктите са внос и от Бразилия.
Как се създава собствена верига за продажба на бижута? Как се прави успешен бизнес от първо лице? В кои страни продукцията на българските бижутери е добре посрещната? Защо в Гърция предпочитат уникалните български бижута? Каква е конкуренцията на пазара с китайското производство на бижута? Къде в България се добиват най-ценните полускъпоценни камъни? Защо в нашата страна не се преработва кехлибар за бижута?
Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” вижте тук.