Българските ученици учат средно 1500 часа по-малко от връстниците си в Европа, така че едва ли удължаването на учебната година с една седмица ще се отрази на обучението, заяви пред БНТ образователният министър акад. Николай Денков.
По думите му има дефицит в учебните програми, а часовете трябва да станат интересни, без да бъде загубена съдържателната им част. Основен проблем е, че учениците трябва сами да компенсират пропуските в образователната система, изтъква министърът.
"Програмите и учебниците трябва да бъдат променени. Трябва да намерим време децата да се упражняват повече, да имат по-интересни занимания, за да могат да заменят това, с което в момента компенсират. В момента те компенсират със снощните домашни и с частните уроци. Нашата основна задача е да ги елиминираме от нашето образование", посочва Денков.
Министърът коментира още, че планираната реформа за обединение на висши училища не е с цел просто да се намали броят им, а с мисъл да се повиши качеството на висшето образование.
"Това обединение, което анонсирах, не е някаква измислица за българските условия, а реформа, провела се в множество държави - Франция, Швеция, Испания, Ирландия - държави, които са ги направили преди 15 години и сега берат плодове. В България също имаме такъв опит. Русенският и Тракийският университет също са възникнали след обединение на няколко различни института - и са едни от най-успешните в регионите си", казва акад. Денков.
Той отрече да е инициирал промени в академичната автономия на университетите чрез Закона за държавния бюджет.
"Истината е, че не съм го поискал и изобщо не съм участвал в тази дискусия. Аз видях текста на злополучния параграф 17, когато излезе в Държавен вестник. Тук има една лека интрига, която се вкарва от други хора. Това, което винаги съм искал, е да направим една успешна и качествена реформа, което ще стане чрез промени в Закона за висшето образование", уточни Денков.
Според министъра има елементи от сегашното образование, които трябва да се запазят, но обединяващото е онова, което трябва да се премахне от системата:
"Това са частните уроци. С тях ние няма как да постигнем този равен старт, от който децата имат нужда. Те са различни като интереси, но трябва да имат равни възможности да развиват своя потенциал", категоричен бе Денков.