Темата за устойчивото развитие вече е изключително интегрирана в политиката на повечето големи световни компании. Вероятно вече всички са разбрали, че индустриалната политика, насочена към устойчивост и дигитализация, дава огромни възможности и оказва изключително влияние върху начина ни на живот и средата, която обитаваме. И докато някои все още се ориентират в обстановката, то други стават лидери в областта.
Тази седмица "Филип Морис Интернешънъл" публикува третия си годишен Интегриран доклад, който показва ускорен напредък в трансформацията на компанията и постигане на визията за бъдеще без дим и поставя още по-амбициозни цели. Една от тях е свързана с инвестиции и развитие на продукти за подобряване качеството на живот, както и в областта на здравеопазването.
С какво е по-различен последният доклад и защо е важен?
В доклада компанията обновява оценката си на база съществеността на темите, свързани с устойчиво развитие, и въвежда индекс за устойчивото развитие. Документът задава стратегическа рамка, конкретизира показателите за бизнес трансформация, представя пътна карта до 2025 г. и поставя съкратени срокове за постигането на бизнес целите на компанията.
Въпросната пътна карта включва 11 цели, които "Филип Морис Интернешънъл" се ангажира да постигне до 2025 г., сред които целенасочено преустановяване на продажбата на цигари, използване на пълния потенциал на ползите от бездимните продукти, развитие в областта на уелнес и здравеопазването, изграждане на приобщаваща работна среда, подобряване на качеството на живота на заетите във веригата на доставките, справяне с климатичните промени и опазване на природата.
Интересно е да спомене още, че сред целите на дружеството е сериозно увеличение на броя пазари, където се предлагат бездимни продукти. В момента компанията предлага тези продукти на 71 пазара, като целта е до края на 2025 г. броят им да стане 100. Планира се същото нетните приходи от бездимни продукти да бъдат увеличени от 30%, колкото са в момента, до 50% от общите нетни приходи.
Новата оценка на устойчивото развитие идентифицира приоритетните проблеми в екологичните, социални и управленските (ESG) аспекти на устойчивото развитие, за чието решаване ще се отдели ресурс. Ревизираната стратегическа рамка разграничава две отделни области на въздействие на "Филип Морис Интернешънъл": въздействие от продуктите и въздействие от операциите на компанията.
Какво показват резултатите до момента?
• Общо 21,7 млн. са пълнолетните потребители на бездимните изделия на компанията към 31 декември 2021 г., 15,3 млн., от които са спрели да пушат конвенционални цигари. За сравнение, числата от 2020 г. са съответно следните – 18,3 млн. и 13,0 млн. • 29,1% от коригираните нетни приходи идват от бездимни изделия, които се предлагат на 71 пазара по света към края на годината, докато през 2020 г. тези данни са били съответно 23,8% и 64 пазара. • 99% от коригираните разходи за научни изследвания и развойна дейност са за бездимни изделия, което представлява общо 566 млн. долара, като съотношението се запазва спрямо 2020 г., но има увеличение от 14% в доларово изражение в сравнение с 495 млн. долара разходи тогава. • 86% от IQOS устройствата, върнати в централизираните обекти за рециклиране на компанията, са рециклирани, среднопретеглен процент за всяко рециклирано устройство, спрямо 84% през 2020 г. • 40% от мениджърските позиции в компанията са заети от жени в съответствие с ангажимента за постигане на тази цел през 2022 г. • От 2018 г. насам са осъществени 5 оценки на въздействието върху човешките права във високорискови държави и са изпълнени планове за действие; за сравнение тези оценки са били четири през 2020 г. • 67% от фермерите с договори за доставки на тютюн с ФМИ получават достойни възнаграждения, като през 2020 г. процентът е бил 48%. • Намалената обща стойност на въглеродните емисии по цялата верига на доставки е с 18%, а емисиите от преките операции на компанията са намалени с 33% спрямо базовите стойности от 2019 г. • 100% от изкупения тютюн не води до риск от обезлесяване на девствени и защитени гори.
"Филип Морис Инернешънъл" ще оценява напредъка си по 19 конкретни ключови индикатора за ефективност. Пълният набор от тях съставлява новия Индекс за устойчивост на компанията, който обвързва резултатите в областта на устойчивото развитие на компанията с 30% от възнагражденията на висшия мениджмънт.
„Трансформацията на "Филип Морис Интернешънъл" не се свежда само до замяната на един продукт с друг, а представлява преобразяване на цялата верига от ценности на компанията. Това налага да преформулираме бизнес модела си, което носи нови предизикателства, но в същото време предлага и нови възможности. През 2022 г. добавихме към целите на компанията разширяването на дейността ни към продукти за подобряване качеството на живот и такива в областта на здравеопазването, което би имало положителен ефект върху обществото. Истината е, че можем да постигнем целта си за бъдеще без дим, само ако сме зааедно – с потребителите, регулаторите и обществеността“, заяви по време на представянето на доклада пред медиите в София Сара Бостуик, глобален ръководител на отдел „Връзки със заинтересованите страни за устойчиво развитие“ във "Филип Морис Интернешънъл".
Тя посочи още, че всяка бизнес трансформация е специална, но стандартите за отчетност не винаги хващат всички важни нюанси. „Затова е важно да имаме собствени силни правила и показатели, по които да следим напредъка си“, добави Бостуик.
В този контекст е важно да се припомни, че таксономията на ЕС и Регламентът за оповестяване на устойчиви финанси и изобщо въпросът с докладването и отчитането на устойчивостта на компаниите вече достигна връхната си точка на обсъждане и на европейско ниво. На 21 април 2021 г. Европейската комисия (ЕК) публикува предложение за Директива за отчитане на корпоративната устойчивост (CSRD), подкрепяйки изцяло целите на Зелената сделка на ЕС.
Директивата ще изисква от предприятията да разкриват повече, по-целенасочена, по-надеждна и дигитализирана информация, като основа за вземане на решения от инвеститорите. Предложението за CSRD има за цел да замени настоящата Директива за нефинансово отчитане (NFRD). Новата Директива изисква компаниите да разкрият как техните стратегии за устойчивост и дейност са в съответствие с ограничаването на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий и как те допринасят за собствените цели на ЕС за климата.
Компаниите във всички сектори ще оповестяват по-задълбочена информация за това как от една страна климатът и обществото влияят на собствения им бизнес (рискове и възможности – перспектива „отвън навътре“) и от друга въздействието, което компаниите имат върху хората и околната среда (перспектива „отвътре навън“).
В този контекст от "Филип Морис" вече се движат с няколко стъпки пред новите регламенти.
„Устойчивото развитие и добрите бизнес резултати са свързани и се подкрепят взаимно. "Филип Морис Интернешънъл" е поела твърд ангажимент да работи като агент на промяната и да има положително въздействие върху обществото. Нашият бизнес трябва да предлага ефективни алтернативи на пълнолетните пушачи в сравнение с това да продължат да пушат. За да постигнем това, се фокусираме върху потребителите, технологиите, науката и иновациите. Разширяваме своята дейност в области отвъд никотина и тютюна, като здравеопазване и подобряване качеството на живот, с поглед към дългосрочното развитие“, споделя главният изпълнителен директор на компанията Яцек Олчак, цитиран в прессъобщение на компанията.
Стратегията за устойчиво развитие има и друг важна точка - намаляването на отпадъците от бездимните ни продукти.
„Тук става дума за рециклиране на отпадъците от бездимните изделия – нагреваемите тютюневи изделия и електронни цигари, както и на самите устройства – стари и излезли от употреба, които компанията е пуснала на пазара. Друга част от усилията ни за намаляване на отпечатъка от дейността ни върху околната среда е замяната на автомобилите на служителите, които имат право на служебни автомобили, с хибридни такива", допълни Диляна Якова, мениджър „Регулации и устойчиво развитие“ във "Филип Морис България".
"Имаме и местни инициативи – например набиращата популярност информационна кампания „#ПромениKартинката“, насочена към промяна в навиците на пълнолетните пушачи, призовавайки ги да изхвърлят цигарените си фасове на предназначените за общия отпадък места, както и „Забавно лято, грижовна есен“ - програма за подобряване на социално-икономическо положение на общностите в тютюнопроизводителните региони в страната“, добави тя.
В момента продуктовото портфолио на компанията се състои предимно от цигари и бездимни изделия, включително изделия с нагряване без горене, електронни цигари и никотинови изделия за орална употреба, които се предлагат на пазарите извън САЩ.