Във винения каталог за тази година присъстват 20 нови български изби. Една немалка част от тях мислят за винен туризъм. Това съобщи в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Катя Йончева, издател на специализиран каталог за вино.
Тя уточни, че в каталога може да се намери информация как да се стигне до тези изби и дегустационните им зали.
„Винен туризъм не означава непременно хотел и ресторант, а добре изглеждаща дегустационна зала“, посочи експертът. Йончева смята, че наличието на хотел и ресторант е надграждане и улесняване на винения турист.
Тя потвърди, че има много винени изби, които предлагат и тази услуга. „Избите трябва да си сътрудничат и българското вино трябва да бъде бранд българско вино, да е движещата сила в цялата структура”, изтъкна Катя Йончева и вижда потенциал в България за развитие на този бизнес.
Тя потвърди, че българските сортове излизат все повече на преден план. „Мавруд, димят, всички видове мискет, рубин – вече са застъпени много сериозно и това е бъдещето на българското винопроизводство“, посочи експертът и заяви, че държавната подкрепа не е достатъчна и трябва да се работи още много.
Йончева отчете, че по света, но и в България, нараства делът на онлайн търговията с вина, налице е сериозно работещ онлайн пазар, който улеснява българите като износ и внос.
„Виното е безкрайно труден бизнес. Любовта към виното движи този бизнес, не толкова парите”, е мнението на експерта.
По думите на Катя Йончева повечето български производители още преди войната в Украйна са намалили или напълно прекратили износа си на руския пазар заради Covid пандемията. „Военният конфликт сега не даде възможност този спад в продажбите да се заличи. Виненият бранш в България постепенно се възстановява, но и тази година няма да бъдат достигнати нивата отпреди пандемията. Ще отнеме време спадът в производството заради затварянето на заведенията да се преодолее“, прогнозира тя.
Що се отнася до проблемите, предизвикани от военния конфликт, Йончева каза, че Украйна е един от най-големите производители на бутилки за вино и в момента има много сериозен проблем с износа на бутилки от там. В България обаче има няколко завода за бутилки, откъдето българските производители могат да купуват, а някои от тях внасят и от Италия.
Ще се предлага ли повече вино в кенове? Какви са тенденциите в търсене на качествени вина? Какво да очакваме от най-новия каталог за вино? Какви са перспективите пред винопроизводството?
Още за това как икономическите сътресения се отразяват на производството на вино в България и ще се повиши ли цената на виното, може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” вижте тук.