Столична община е заложила 25 обекта в инвестиционната си строителна програма за тази година, като в тях са включени големи инфраструктурни проекти, улици и булеварди, изграждане на кръгово кръстовище на бул. “Кл. Охридски“, десет квартални улици в различни райони на София, както и няколко моста. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова при проверка на строителните работи на новото кръстовище с кръгово движение на бул. “Кл. Охридски“ и бул. “Андрей Ляпчев“, цитирана в сайта на общината.
Започва реконструкцията на втория етап от бул. "Първа българска армия" и се очаква съгласуване и разрешения за строеж на бул. "Източна тангента". В процедура за избор на изпълнител са новите участъци от вътрешния ринг по бул. "Т. Каблешков", ул. "Филип Кутев", както и тунела към "Люлин", ул. "Народно хоро" и други по-малки обекти.
Тази година в проектите на Столична община влиза изграждане и реконструкция на десет вътрешно-квартални улици, пет от които започват през тази седмица.
„За да се гарантира изпълнението на строителната програма, е важно възможно най-скоро Министерският съвет да приеме методика за индексация на договорите заради чувствителното повишените цени на строителните материали. Това е изключително важно и за европейските проекти, които общините изпълняваме, защото при тях забавянето може да е фатално“, написа столичният кмет във Facebook.
Според Фандъкова другият голям проблем е недостигът на средства в градския транспорт. Две са основните причини – спадът на пътници в последните две години заради пандемията и резкият скок на цените на горивата от края на миналото лято.
Тя посочва, че над 330% е увеличението на сметката за природния газ, платена от "Столичен автотранспорт" за първите четири месеца на тази година в сравнение със същия период през 2021 г. До момента дружеството не получава и никакви компенсации заради повишената цена на природния газ. Над 230% е увеличението на сметките за ток на "Метрополитен" и "Столичен електротранспорт". Получените компенсации за ток са под една трета от разхода.
Кметът уточнява, че Столичната община е осигурила за градския транспорт 170 млн. лева от общинския бюджет за 2022 г., което представлява 36% от собствените данъчни приходи. „Почти 40% от данъците на хората отиват за подкрепа на градския транспорт, а това лишава от финансиране други проекти. Заради огромния скок на горивата обаче дружествата продължават да трупат загуби, които не могат да се компенсират и от направените оптимизации, включително и съкращения на персонала“, коментира Фандъкова.
Тя се надява на диалог с държавата, за да се осигури транспорта за софиянци. Кметът напомни, че столичани произвеждат 40% от брутния вътрешен продукт и внасят в държавния бюджет 9 млрд. лева годишно.