Прекратяването на доставките на газ към България от руската компания "Газпром" ще се отрази на целия транспортен сектор, без значение какво гориво се използва, макар да е трудно да се прогнозира какво ще е увеличението на цените на услугите заради неизвестните около алтернaтивните доставки. Това заяви Петър Захариев, председател на Сдружението на автобусните превозвачи, в ефира на предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според Захариев премахването на биокомпонените и намаляването на акциза на горивата с 50% няма да доведат до спад в цените за крайните клиенти.
"Някои от цените в пътническия транспорт са повдигнати леко, в товарния транспорт не са. Няма да се стигне до намаляване на цените. Тези козметични мероприятия ще доведат в момента до това фирмите да оцелеят и да не продължава повишаването на цените", като индустрията ще се упокои при наличие на сигурни доставки на газ на не по-високи цени от настоящите, каза Захариев.
"С газ работят много свързани с автобусите дейности - неминуемо ще се отрази негативно и неминуемо ще се стигне до верижно повишаване на цените", допълва той
Цената на една транспортна услуга се формира от 1/3 цена на горивото, 1/3 капиталови разходи и 1/3 мениджърски разходи, обясни Захариев.
Той предупреди, че е възможна поява на спекулации с цените при отделни фирми в настоящата ситуация, но държавата може да противодейства, ако работи пряко и директно с превозвачите.
Били са проведени срещи на бранша с Министерство на транспорта и транспортната комисия в Народно събрание за овладяване на ръста на цените, акцизи, тол системата и биокомпонентите в горивата, но е нямало последващи действия и дискусии от страна на правителството и секторът може да премине към решителни стачни действия, посочва гостът.
"До този момент практически продължаване или започване на диалог по проблемните въпроси няма - очакваме и искаме да се случи. Не можем да бъдем изоставяни на произвола на съдбата. Транспортният сектор дава 18% от БВП. Ако не се случи нищо, ще отидем на решителни стачни действия, защото така се обрича икономиката на държавата", коментира той.
Според него в бъдеще е добре да се въведат стимули и добрите европейски практики за закупуване на нови автобуси, тъй като флотът в България е на средно 20 години.
От своя страна, намаляването на броя на технически пунктове за прегледи ще доведе до спад на корупционните практики в транспортния сектор.
"Стига се до инфлация на самия процес на технически преглед... Първото, което можем да направим съвместно с държавата, е да бъде забранено, когато не можеш да минеш на един технически пункт или те връщат за отстраняване на дадени недостатъци, да можеш да отидеш на друг."
Целия разговор може да гледате в сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.