fallback

70% от българските компании въвеждат иновации със собствени средства

37% от фирмите в секторите IT, финанси, застраховки и хранителни стоки са иновативни, сочи проучване

10:38 | 19.04.22 г.
Автор - снимка
Редактор

Над 70% от мениджърите в български компании твърдят, че окуражават служителите си да споделят идеите си за развитието на компанията и посочват, че подсигуряват иновациите основно чрез вътрешнофирмени инвестиции.  Това сочи проучване на Aгенция за пазарни проучвания JTN за отражението, което остави пандемията в сектор „Иновации“ за българските компании. Целта му е да набележи иновационният капацитет на фирмите, тенденции, нагласи и основни пречки за развитието им.

Под 10% са компаниите, които разчитат на държавни или европейски финансови средства. Повече от половината анкетирани ръководни кадри смятат, че бюрокрацията, административната и данъчната тежест върху компаниите трябва да намалее. Като основни пречки за развитието на иновациите в България те посочват слабата държавна подкрепа и липсата на достатъчно квалифицирани и мотивирани кадри.

През изминалата година компаниите са въвеждали иновации най-често по отношение на нови начини за насърчаване на продажбите (43%) и усъвършенстване на наличните фирмени продукти и услуги (38%) като допълнителен ефект на кризата и реакция на извънредното положение.

Всяка втора фирма е решена през тази година да търси нови възможности за развитие и да увеличи обема на производството си. Най-честите притеснения през настоящата година са свързани с ръста на цените за електроенергия (60%), намалената покупателна способност на потребителите (51%), повишения инфлационен натиск (47%) и недостига на кадри (45%).

Като топ 3 най-силни страни на икономиката в България запитаните са посочили туризма, информационните технологии и земеделието. Според тях секторите, които се нуждаят най-много от допълнително развитие, са именно земеделие (60%), туризъм (55%), образование (50%) и здравеопазване (49%).

Според комплексен метод за дефиниране на степен на иновативност на компаниите спрямо техните отговори в проучването 37% от фирмите в секторите IT, финанси, застраховки и хранителни стоки са иновативни, а 48% от сферата на строителството и нехранителни бързооборотни стоки не прилагат достатъчно иновации в дейността си.

Около от половината участници в проучването посочват, че пандемията се е отразила негативно на печалбата им (49%), имали са повече оперативни разходи (56%), по-малко на брой активни клиенти (53%), както и проблеми с достъпа до материали и суровини (49%).

Проучването е проведено сред 200 основатели, собственици на български компании и мениджъри на високи ниво от разнообразни сфери, мъже и жени на възраст 30-61+ години, балансирани по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:39 | 13.09.22 г.
fallback