Възстановяването на полетите от летището край Русе вероятно ще се забави заради спор между общината и държавата за собствеността.
Днес Министерството на транспорта и съобщенията обяви, че е изпратило писма до кметовете на Русе и Бургас с искане да предприемат действия по прехвърляне на собствеността на летище Русе и летище Равнец към структурата на Министерството. Това е част от целенасочената политиката за възстановяване на дейността на малките регионални летища, посочва се в съобщение на ведомството, изпратено до медиите.
Министър Събев предлага летищата да станат държавна собственост по смисъла на чл. 43 б от Закона за гражданското въздухоплаване. Това ще позволи да бъдат менажирани от летищен оператор със 100% държавно участие и без да се налагат промени в законите.
Така летище Русе ще възстанови по най-бърз начин дейността си на гражданско летище, а летище Равнец ще се превърне в карго терминал, който да обслужва логистичните центрове и товарния транспорт в Бургас, допълват от транспортното министерство.
Нереализирани инвестиции
Летището в Русе беше прехвърлено от държавата на общината през 2015 г. по времето на министъра на транспорта на ГЕРБ Ивайло Московски. Преди това бяха обявявани три процедури за концесия на съоръжението, но никой не го поиска, въпреки че има възможности за развитие на комбиниран железопътен, сухопътен, воден и въздушен превоз на товари и пътници.
През 2020 г. се появи инвеститор от Малайзия, който, по информация на местната власт, възнамеряваше да вложи 60 млн. лв. за изграждането на нови халета и пист, както и център за обучение на пилоти. Общинският съвет даде предварително съгласие общината да продаде летището без търг и конкурс.
Тази инвестиция обаче не се реализира.
В края на миналата година транспортният министър Николай Събев, родом от Русе, каза, че се работи по възобновяване на работата на летището и стартиране на вътрешни полети по направлението Русе – София. Авиокомпанията „GullivAir“ беше проявила интерес към маршрута.
В края на 2021 г. правителството одобри и над 2,6 млн. лв. финансиране за възстановяване на инфраструктурата по летището, за да се осигури експлоатационната му годност. От пост на министър Събев в Facebook става ясно, че сумата е преведена на общината, но още не може да се използва, защото местната администрация – като собственик, трябва да поиска одобрението на европейските власти, за да се оцени съвместимостта с нормативната уредба за държавната помощ. Документите още не са подадени.
Общината в Русе не е съгласна да прехвърли собствеността и настоява за законови промени
На сайта на Община Русе е публикувана позиция, в която кметът Пенчо Милков посочва, че „не можем да загубим такава стратегическа способност, каквато е „Летище Русе“.
Милков настоява да се направят промени в Закона за българското въздухоплаване, който в момента не поставя наравно държавните и общинските летища. Докато на първите се дава възможност да избират между държавно предприятие или частен концесионер, който да ги стопанисва, при общинските това може да се прави единствено от концесионер, казва се в позицията на местната администрация в Русе.
„Необходима е промяна в една единствена дума в закона, която ще позволи с решение на Общинския съвет да учредим правото на ползване към държавата, без тя да става негов собственик“, допълва Милков. Кметът изразява надежда, че такова изменение ще бъде подкрепено най-малкото от русенските депутати и ще позволи русенското летище да се оперира от „Летище София“ ЕАД, което разполага с техника и експертиза.
Идеята за това столичното летище да оперира русенското, според Община Русе, е дошла неофициално от транспортния министър.
Общината обвинява Министерството на финансите, че не е разяснило как да се попълнят декларациите за държавната помощ, които трябва да се представят пред Европейската комисия (ЕК), както и че няма анализ и прогноза за приходите и разходите в периода на жизнения цикъл на инвестицията в летището.
На сайта на Община Пловдив няма позиция за искането на транспортното министерство.