Министърът ма регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов обяви, че вече се работи по нов закон за инфраструктурата. Идеята е да се стимулира развитието на инфраструктурата, като се съкратят всички срокове.
Караджов е възложил на специалисти да работят по новия инфраструктурен закон, така че да е готов до края на юли.
По думите му сегашният закон е от средата на 90-те години и не е адекватен на нуждите. „Ако искаме по законен път да започнем магистрала, между 5 и 6 години отнемат само процедурните правила. Само екологичната процедура отнемала 20 месеца. Законът за устройството на територията е непригоден за инфраструктурните проекти”, каза по Нова телевизия министърът.
Идеята на министъра е да се скъси подготвителната рамка преди строителството и тя да бъде няколко месеца, а не няколко години. По думите му трябва да има конкретни срокове, в които всеки чиновник трябва да свърши работата си, за да може даден проект да се задвижи възможно най-бързо.
Караджов допълни, че 278 са започнатите и недовършени ремонти на пътища в страната. Той уточни, че има напредък по 1-ви, 2-ри и 3-ти участък от магистрала „Хемус”. Сериозен напредък има и по скоростния път Ботевград - Видин.
Вицепремиерът коментира, че задачата, която си е поставил за края на месеца или началото на май, е да бъде разплетен казусът с „ин хаус” процедурите. „Аз не мога да спра работата по автомагистралите. Ако я прекратя, рискът да не си върнат 35%, или 1,3 млрд. лева, за мен е прекомерен и няма да взема такова решение”, заяви Караджов.
„Кражбите позволяват между фирмите и властта да стане симбиоза. От първия ден съм казал, че срещи с фирми при мен няма да има никакви. Не искам нито да ги знам, нито да ги познавам. Където има грешки, трябва да се плащат неустойки”, допълни той.
Регионалният министър коментира предложението си за разширяване на обхвата на тол системата с включването на второкласните пътища към системата. Той уточни, че и в момента тези пътища са част от тол системата, но е имало "две години ваканция" за превозвачите, преди министерството да реши да се плаща и за тях.
„Фактите са, че тол системата е трябвало да влезе с реален обхват още преди две години. И в момента второкласните пътища са в нейния обхват, но са с нула стотинки. Две години ваканция за превозвачите”, допълни вицепремиерът.
„Две трети от средствата за 2021 г. са платени от винетките - не е честно и трябва да балансираме. Тези две трети трябва да идват от тежкотоварните превози”, категоричен е Караджов.