"Една мегаструктура ще каже ли как да се развива всеки университет, ще запази ли той своята автономия, ще може ли да разкрива нови специалности и факултети – това са въпроси, които трябва да зададем", коментира тя.
Проф. Анелия Клисарова напомни, че обединяването на университети е стара идея на предишни министри, които са заявявали такова намерение. "Чисто математически погледнато - да, университетите са повече на глава от населението, отколкото в много други европейски страни. Но въпросът е дали ще се прави механично окрупняване или последователно, като процес, за да се удовлетворят всички университети в страната и да се запазят уникалните специалности, които се предлагат", посочи тя.
Проф. Анелия Клисарова съветва преди да се пристъпи към осъществяване на тази идея, да се направи анализ на висшето образование – колко студенти постъпват в дадено висше училище, какви са специалностите там, към които се проявява интерес, реализират ли се на пазара на труда студентите, които завършват.
Според нея не е въпросът само да имаш диплома за завършено образование, а и „как ще се развиваш и как ще работиш занапред за себе си, за семейството си, а с това допринасяш и за развитието на цялата държава".
Професорът съветва да се мисли кои специалности може да бъдат обединени и как да се помогне на малки университети да се развиват и да вървят напред, независимо в каква структура ще бъдат обединени. „Истина е, че има големи университети и по-малки, на които им е трудно да съществуват, но също така е истина, че тези университети са уникални по своята същност. Има специалности, които са единствени за страната. Ние трябва да запазим и да доразвиваме тези специалности. Има и специалности, от които пък държавата има нужда. И като ги обединим ще осигурим ли повече студенти, по-високо качество на образованието и по-добра реализация на студентите, след като завършат“, риторично попита проф. Клисарова.
По отношение на бюджетите на университетите тя напомни, че има две системи за оценка на качеството и развитието на университета. "На първо място това е акредитационната система, която има много пропуски и другата е рейтинговата система. Университетите се състезават, за да докажат къде са най-добри. Тези две системи трябва да заемат по-голямо място в оценката, която се дава за университетите и тази оценка да бъде свързана и с финансирането", съветва проф. Клисарова.
При усъвършенстване на акредитационната система ще има ли университети, които сами да искат да влязат в по-голяма структура със запазване на автономията си? Достатъчно ли са парите за образование в Бюджет 2022? Как се обучават медици в условията на пандемия? Могат ли лекари да се обучават дистанционно?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.