fallback

Потребителското доверие в България расте

Намалява песимизмът в очакванията на потребителите по отношение на икономическата ситуация в страната

13:38 | 04.02.22 г.

През януари 2022 г. общият показател на доверието на потребителите в България се покачва с 1,7 пункта в сравнение с октомври 2021 г., като при населението в градовете увеличението е 0,7 пункта, а при населението в селата - 4,1 пункта. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ), публикувани днес.

Според данните лекото подобрение през януари се дължи на намаление на песимизма в очакванията на потребителите по отношение на икономическата ситуация в страната в бъдеще и на оценките за финансовото състояние на домакинствата през последните 12 месеца, както и на по-умерените инфлационни очаквания на потребителите в бъдеще, но при известно влошаване на потребителските оценки за безработицата.

Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните 12 месеца се запазва приблизително на равнището от предходното наблюдение. По отношение на очакванията за следващите 12 месеца обаче анкетата отчита намаление на песимизма в мненията и на градското, и на селското население, в резултат на което общият балансов показател се покачва с 5,7 пункта.

н1

По-малко негативни спрямо три месеца по-рано са и оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните 12 месеца, докато очакванията им за следващите 12 месеца са леко влошени.

Според проучването на НСИ през януари 2022 г. оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните 12 месеца са по-неблагоприятни. Същевременно обаче инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца са по-умерени в сравнение с предходното наблюдение.

Относно безработицата в страната през следващите 12 месеца прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление, в резултат на което балансовият показател се понижава с 2,3 пункта.

Последната анкета отчита известно подобрение от 3,3 пункта на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите 12 месеца са благоприятни, допълват от НСИ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:27 | 08.09.22 г.
fallback