До няколко седмици ще е готова структурата и управлението на бъдещия държавен авиационен оператор, който ще осъществява медицински и специализирани животоспасяващи операции.
Това обяви министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев пред депутатите от ресорната парламентарна комисия по време на редовното му изслушване.
Транспортното министерство, заедно с Министерството на здравеопазването, предлагат промени в Закона за гражданското въздухоплаване във връзка с оперирането на новата структура.
Държавният авиооператор ще има специфична функция – животоспасяване. В момента се създава координационен щаб между вътрешното, здравното и транспортното министерство, който в най-кратки срокове ще предложи структура, функции, финансиране и управление.
Събев изрази надежда структурата да бъде подадена за одобрение от Министерския съвет до 3-4 седмици.
Пилотите на медицинските хеликоптери трябва да притежават определени квалификации и ще преминат специфична подготовка. Имаме предложение за финансиране по Плана за устойчивост и развитие и искаме отсега да се създадат условията и структурата, как ще се управляват тези хеликоптери, така че като пристигнат, вече да имаме готови пилоти и структура, коментира министърът.
Планът за устойчивост и развитие е част от механизмите на ЕС, които ще подпомагат преодоляването на кризата, причинена от коронавируса.
Още вчера от пресслужбата на транспортното министерство обявиха, че то ще координира проекта за създаването на държавен авиационен оператор за специализирани животоспасяващи операции.
България е единствената държава в Европейския съюз (ЕС), която няма медицински хеликоптери и няма изградена система за спешна помощ по въздух, след като през лятото на 2019 г. частната компания „Хели ер“ продаде последния си специализиран хеликоптер. Страната ни има само два военни хеликоптера, които обаче не са подходящи за бързи медицински превози и не могат да достигат лесно до труднодостъпни места.
През миналата година служебното правителство на Стефан Янев предложи проект за изграждане на национална система за спешна медицинска помощ по въздуха със 7 специализирани хеликоптери, 6 оперативни бази и 11 площадки за кацане и излитане до болници.