fallback

Пътищата втори клас ще бъдат включени в обхвата на тол системата

Държавата и превозвачите ще преговарят за вдигането на таксите за ползване на пътната мрежа

15:39 | 03.02.22 г. 1

Включването на второкласната пътна мрежа в обхвата на тол системата отново е на дневен ред, а с превозвачите ще се проведат преговори и за вдигането на тол таксите.

Това се разбра от дискусия, организирана от вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, с браншовите организации от транспортния сектор. Дискусията се излъчваше на живо на страницата на Караджов във Facebook.

Министърът ще нареди и пълна ревизия на тол звеното. Резултатите от одита също ще бъдат обявени публично до няколко седмици и ще има нова среща с превозвачите.

Министърът посочи, че дискусията има за цел да очертае основните проблеми, искания и евентуални решения, така че да има повече справедливост при таксуването за ползването на пътната мрежа.

Леките коли продължават да плащат повече

Гроздан Караджов посочи, че навсякъде е прието основният дял от средствата за ремонт и поддръжка на пътищата да се събира от тежкотоварния трафик (МПС над 3,5 тона). В България се получава обратното, посочи той. Министърът представи данни, че през 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, а през 2021 г. – 271 млн. лева от винетни такси и 158 млн. лева тол такси.

По думите му ключови отсечки от пътната мрежа с много интензивен трафик са извън обхвата на тол системата – например Видин-Монтана, Оряхово-Враца, Русе-Силистра-Добрич-Варна.

Той представи и сравнителни данни, според които цените за тол такси за сходни маршрути в съседни държави са в пъти по-високи от цените в България.

Регионалният министър даде пример с отсечката от ГКПП Видин до ГКПП Кулата, която е 414 км. Автобус над 12 тона и стандарт Евро 6 плаща 6 лева тол такса за това разстояние. За отсечката София-Бургас (358 км) същият автобус плаща 7 лева.

В Сърбия, по думите му, същият автобус за 331 км плаща 65,5 лева, а за 420 км – 77 лева. В Гърция за отсечка от над 300 км таксата за един такъв автобус излиза 34 лева, а за 480 км е 153 лева.

Всички автобуси, преминали през държавата през миналата година, са генерирали само 1,6 млн. лева от тол такси, подчерта Караджов.

Намален обхват

Той припомни, че през 2020 г., заради пандемията, бяха намалени първоначално договорените тарифни ставки и се въведе нулева ставка за пътищата втори клас, т.е. те отпаднаха от обхвата на тол системата. Същевременно обаче има области в страната, в които почти няма или напълно липсва първокласна пътна мрежа. Създава се и прекомерно натоварване на републиканската пътна мрежа извън обхвата на тол системата, защото е икономически по-изгодно да заобиколите маршрута с платена тол такса и да минете по второкласния път, коментира той.

Министърът даде пример с прохода Хаинбоаз, откъдето на ден преминават по 52 автобуса, от които 30 чужди, както и над 1500 МПС над 12 тона. По пътя Стара Загора-Пловдив през Карлово дневно преминават 104 автобуса, 611 МПС над 12 тона, както и още 259 МПС 3,5-12 тона. По пътя Кюстендил-Самоков това са 63 автобуса, 393 МПС над 12 тона и 67 МПС 3,5-12 тона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:52 | 14.09.22 г.
fallback