fallback

Ще се позиционира ли България като мебелна производствена база на Европа?

Мебелите ни ще имат по-голяма добавена стойност с ръчния труд, дизайнерски решения и малки серии, прогнозира Геновева Христова-Мъри

17:42 | 31.01.22 г.

„Надявам се бизнес климатът в България да стане още по-благоприятен за инвестиции и да сме производственият партньор в Европа в мебелния бранш“, посочи тя.

Според Геновева Христова-Мъри, ако искаме да сме по-щедри към нашата природа, трябва да пестим суровините.

„Все повече в интериорния дизайн говорим за използването на естествени материали, функционалност, навлизане на технологиите. България се справя доста добре в тази посока, каза Христова-Мъри. – Там, където сме конкурентоспособни, е с мебели, където има по-голяма добавена стойност на ръчния труд, по-къси серии и повече дизайнерски решения."

Тя потвърди, че увеличението на суровините и на електроенергията се отразява сериозно върху бранша, но смята, че българските производители на мебели са конкурентноспособни и устояват на натиска с повишаване на цените.

„Такава динамика в цените на суровините не сме виждали от 40 години”, коментира председателят на Българския мебелен клъстер и за пример даде „провеждането на сериозни разговори с партньорите по проект за обзавеждане на френските пощи, по който „Ligna group” работи от десет години“.

„Френските пощи са обзаведени изцяло с български мебели, над 7 хиляди пощенски офиса. Сега за първите реновирани офиси предстои нов дизайн. Ние сме в един кръговрат от десет години за преобзавеждането. Борили сме се за тази сделка с конкуренти като Полша, Румъния, Турция. По проекта работим като клъстер – пет компании в София, Русе и Силистра”, обясни Христова-Мъри. По думите ѝ производителите на мебели са длъжни да са обединени, за да договорят с доставчиците на суровини по-добри условия.

Експертът посочи и друга перспективна възможност за България – да се позиционира като производствена база на Европа, след като в момента има десетократното повишение на цените на контейнерите от Китай.

„Точно в момента, в който е трудно да се доставя от традиционни производители, България със своите къси доставки, в сектор, какъвто е мебелна промишленост и там има традиции, можем да влезем във вериги на доставки, в които преди не е било възможно. Това се опитваме да правим в момента с мебелния клъстер – да влезем в хотелски вериги, в които преди не сме могли да влезем, именно защото сме близко, защото Европа говори за зелената сделка, за това, че трябва да си близо до суровината”, посочи Христова-Мъри.

Управляващият директор на Ligna group сподели за голяма европейска инвестиция  в България, а именно–- откриването на първия коливинг* хотел, който ще бъде в София и Ligna group изпълнява целия дизайн.

Как поскъпването на енергоносителите се отразява на мебелния бранш в България и в Европа? Ще променят ли гъвкавите работни места мебелното производство в страната? В какви студия и колко време ще живеят дигиталните номади в споделените офис пространства?

*Коливинг (от англ. coliving) е вид общност, която предоставя формат на съвместно съжителство за хора с общи намерения. Отличителна черта на този тип жилища са съвместните дейности, като хранене или общуване в общи жилищни зони. Така също често е оборудван и коуъркингът (съвместно работно пространство). 

Повече за предизвикателствата пред българските производители на мебели може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт” може да гледате тук.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:01 | 13.09.22 г.
fallback