fallback

Експерт: Ръстът в машиностроенето е от високите цени, а не заради производство

Контрагентите от други страни не приемат офертите с увеличени цени, с които се покриват нарасналите разходи за ток и поскъпнали метали, посочи Илия Келешев

22:02 | 19.01.22 г.

Той съобщи, че контрагентите от други страни не приемат офертите с по-високи цени, с които се покриват неколкократно нарасналите разходи за електроенергия и поскъпнали метали.

Според него голяма част от фирмите са ограничили дейностите си, а някои са заплашени от спиране на производството по подобие на "Арсенал" - Казанлък.

Що се отнася до компенсациите за ток за бизнеса от страна на правителството, Келешев заяви, че те са "прибързани" и правени "без задълбочен анализ на състоянието на енергетиката и възможностите". Компенсациите от 110 лв/Mwh за октомври и ноември 2021 г. са облагодетелствали фирмите, които са си доставяли енергия на дългосрочни договори и на по-ниска цена, спрямо тези, които се снабдяват на сегмента "Ден напред".

Най-бързо развиващият се сегмент в индустрията са компании, работещи в сектора на хидравликата. По думите на Келешев има малко, но добре работещи предприятия в сектора на металорежещите машини, които могат да се съревновават на световните пазари.

Той поясни, че секторът за електрокари и мотокари трябва да внася почти всичките си суровини и части от чужбина, което го прави неконкурентоспособен. Въпреки новите инвестиции в производството на автомобили и автомобилни части, България изостава в сектора в сравнение със съседни държави като Сърбия, Румъния и Турция.

"Политиците се гордеят, че в България влизат много чуждестранни инвеститори и че едва ли не ставаме водеща страна и сме в състояние веднага да започнем да произвеждаме крайни изделия. Нещата далече не са така", категоричен е Келешев.

Той съобщи, че от началото на 90-те години на миналия век в България постоянно се закриват машиностроителни предприятия и тази тенденция продължава до наши дни. "Политиците говорят за напредъка в последните години, но нищо не е в сравнение с края на 80-те, когато в машиностроенето бяха заети над 450 хиляди души", припомни Келешев и уточни, че днес има повече заводи заради микрофирмите и разделянето на по-големите предприятия, но производството е намаляло десетки пъти.

Каква беше 2021 година за българското машиностроене? Какви са инвестициите в машиностроенето? Има ли нарушения и закъснения във веригата на доставки?

Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:53 | 14.09.22 г.
fallback