Столичната община /СО/ настоява за по-голяма финансова подкрепа от държавата за градския транспорт заради пандемията от коронавирус и заради поскъпването на електроенергията. Необходимата сума за дофинансиране е 178 млн. лв. за 2022 г. от държавния бюджет за тази година. Столичната община очаква и 50 млн. лв. по Регламент 1370 на Европейския съюз. Това стана ясно по време на пресконференция, на която бяха представени данните за актуалното състояние на обществения транспорт, в която участие взеха председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет /СОС/ Карлос Контрера, зам.-председателят ѝ Зафир Зарков и др. Те призоваха за диалог с държавата, предава БТА
В началото на пандемията Столичната община успя сама да се справи с натоварването върху градския транспорт, но сега се нуждае от държавна помощ. Това заяви Зафир Зарков, зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност към (СОС).
Той съобщи, че общественият транспорт на столицата София е под натиск заради нарастването на цените на тока и газа, а заради пандемията се отчита спад на приходите от по-малкото пътуващи.
Зарков се позова на справка на СОС, според която има увеличение на стойността на енергоносителите за 2022 г. с близо 112 млн. лева за транспорта, който обхваща "Метрополитен" ЕАД, "Столичен електротранспорт" ЕАД и "Столичен автотранспорт" ЕАД. За сравнение през 2020 г. средствата са били малко над 39,187 млн. лева.
При продажбата на превозни документи също се наблюдава рязко намаление през 2020 г. – минус 34,72 процента, или 117 млн. лв. През миналата година има стабилизиране и повишение в сравнение с предходната година – 131,5 млн. лв.
Прогнозата за продажба на билети за тази година е за 131,5 млн. лева. За общи приходи от обществения транспорт за новата година с ДДС се очакват 311,9 млн. лева, като в сумата влизат парите от Столичната община, от държавния бюджет и превозните документи.
Зафир Зарков обясни, че километрите маршрутен пробег ще нараснат през 2022 г. и се очаква да са 66,1 млн. км. За сравнение през миналата година този показател е бил 63,1 млн. км.
„Необходимата сума за дофинансиране на градския транспорт в София е 178 млн. лева от държавния бюджет за 2022 година“, пресметна той и се надява държавата да се ангажира с помощ за сектора, както е в другите европейски страни.
Карлос Контрера заяви, че очаква министрите на транспорта и финансите да реагират. "В никакъв случай не търсим конфликт, но искаме да бъдем чути и заедно с държавата да намерим решение", коментира той и посочи, че негативните сценарии може да са разреждане на обществения транспорт, влошаване на услугата, препълване на превозните средства, по-голям риск от зараза. По думите на Контрера, след като има компенсации за бизнеса, трябва да има такива и за градския транспорт. Екатерина Йорданова, общински съветник от ГЕРБ-СДС, също посочи, че трябва да има справедлива финансова подкрепа за транспорта от държавата, както такава се дава за други сектори. По думите ѝ в момента има сериозни диспропорции, а секторът не може да се възползва и от мярката 60/40 от държавата. По думите на Иван Кирилов, председател на федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа", дружествата в градския транспорт се затрудняват финансово. Той каза, че на държавата не се поставя ултиматум, но ако диалогът не е успешен, не се изключват и протестни действия. Той добави, че ситуацията е критична, а работниците очакват увеличение на заплатите.
Според Зарков приходите от продажба на превозни документи в нормалните години нарастват и сега, след пандемията, се възстановяват. "Това ни дава основание на този етап да не коментираме възможност за увеличаване на цените на превозните документи", поясни той.