Неустойката по неизпълнението на приватизационния договор за Параходство "Български морски флот" (БМФ) се намалява наполовина на 25 млн. лв., съобщи правният сайт „Лекс“. Исканата от държавата сума (чрез Агенцията за публичните предприятия и контрол, наследила приватизационната агенция) от фирмата на Кирил и Георги Домусчиеви „Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД, беше 53 млн. лв.
Делото пред Арбитражния съд започна през октомври 2019 г., след като агенцията предявява неустойката и „Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД завежда отрицателен установителен иск. Купувачът твърди, че не дължи исканите от агенцията 52,2 млн. лева, включително е навел доводи, че уговорената в договора за приватизация неустойка е нищожна, а и при всички случаи е изпълнил далеч повече от това, което агенцията е зачела.
„Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД придоби 70% от „Параходство Български морски флот“ АД през 2008 г., като пое за срок от 10 години 13 групи задължения – за инвестиции, запазване на нива на възнаграждения и др.
През 2008 г. с началото на една от най-големите икономически кризи за последните 50 години, която засегна сериозно международния фрахтов пазар, дружеството също се озова в криза. Така кораби на възраст над 15 години бяха отхвърлени от пазара – отказвани да бъдат наемани и застраховани, но повече от 50% от корабите на дружеството при приватизацията са на възраст над 25 години, а близо 75% от тях, са на възраст над 15 години. През този период „Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД успява да подмени голяма част от корабите на „Параходство Български морски флот“, като купува съвременни и високотехнологични кораби, за да осигури конкурентността си на пазара. Така преизпълнява инвестиционната си програма и намалява средната възраст на корабите на 10 години.
Спорът между купувача и агенцията, обаче е за поддържане на средногодишен общ тонаж на корабите на дружеството не по-малък от 1 300 000 DWT, за срок от 10 години.
По делото, освен две подробни комплексни експертизи, с които арбитражният състав се е съобразил, са разпитани свидетели на страните и са приети десетки писмени доказателства, които потвърждават, че отчетения от „Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД и реално поддържан в „Параходство Български морски флот“ АД среден тонаж на корабите, е бил с над 200 хил. тона по-голям от този, който е приела Агенцията за публичните предприятия и контрол.
По данни на дружеството, към настоящия момент, то притежава флот от близо 1 500 000 DWT, при средна възраст на корабите от 7 години.
Според „Лекс“ решението на арбитража е постановено през декември 2021 г. и е окончателно, задължително за страните и подлежи на принудително изпълнение. Въпреки това всяка от двете страни по спора има процесуалната възможност да поиска отмяната му в следващите три месеца. Евентуална отмяна на решението означава, че ще отпадне и задължението на „Кей Джи Маритайм Шипинг“ АД да заплати неустойка от над 25,3 млн. лв. и би отворила възможността да се преразгледа и въпросът за нищожността на клаузата за неустойка по договора, което би могло сериозно да засегне интересите на държавата.