Приоритетна задача е електронната идентификация. Ролята на електронно управление е не да се премахнат гишетата, а държавата да не занимава гражданите със себе си. Това заяви министърът на електронното управление Божидар Божанов пред БНТ и подчерта, че целта е всяка административна услуга да може да бъде заявявана по електронен път.
„За всички неща, които гражданите трябва да могат да правят онлайн в момента, те трябва да имат квалифицирания електронен подпис или в някои случай ПИК на Националната агенция за приходите, но той не работи за всичко“, посочи Божанов и потвърди, че квалифицираният подпис не е най-удобното средство при изпълнение на административни услуги.
Той поясни, че идеята на електронното управление е „не просто да махнем едни гишета и да ги заменим с цъкане многократно по телефони или лаптопи“. „Това е загубено време за бизнеса, нерви, ограничава корупционния риск – колкото по-малко живи взаимодействия между граждани, бизнеса и администрацията има, толкова по-малко е рискът от корупция", категоричен е министърът.
Божидар Божанов е на мнение, че в момента сме куриери на държавата, а това според него е излишно и може да бъде премахнато чрез технологиите.
По думите му хората, които предпочитат да попълват на хартия документацията си, ще могат да го правят, но това може и да не се налага за всички останали. „Имаме да наваксваме много път за малко време, но ще опитаме“, обясни той.
Според него трябва да се види къде не достига администрацията и да се оптимизира там, където има много хора за по-малко работа.
„Администрацията също приветства електронното управление, но има нужда от непрекъснато обучение във всички сектори, но за самото въвеждане на електронното управление в администрацията ще трябва системен интегратор, за да може държавата да има доверен партньор“, посочи Божанов.
По отношение на предвижданите съкращения на администрацията той заяви: „Трябва да видим къде недостига администрация, къде е прекалено много, да прелеем функции и задачи, което ще улесни и нейната работа".
Министърът прогнозира, че всяка административна услуга ще може да бъде заявявана по електронен път. „Тя и в момента на теория може и това всъщност е основно предизвикателство“, коментира Божанов. Той поясни, че някои неща могат да бъдат бързи, със заповеди или вътрешни правила да се осигури отпадането на едно или друго заявление.
Що се отнася до трудовата книжка например, Божидар Божанов информира, че се налага създаването на нови регистри.
Но отпадането на стикери и син талон, според него, ще са от бързите мерки, които ще вземе Министерството на електронното управление.
„На места има нужда и от законови промени, които ще бъдат козметични – подмяна на определена дума. Другите приоритетни цели са забрана за подпечатването на документи. Печатът е спънка за реално електронно управление“, каза още министърът.
Божанов отбеляза, че „акцент ще се поставя и върху входната точка за финансовите отчети“. „Няма нужда бизнесът да подава сходна информация на три места, а да се подава на едно място, откъдето администрациите да си ги разпределят“, поясни министърът.