„На онлайн търговците ще бъде забранено да публикуват фалшиви и неверни отзиви на потребители, посочи той. – Трябва да се направи опит да бъдат класифицирани нещата, които облъчват потребителите по различни начини, за да са наясно дали посланията са автентични.“
Маргаритов уточни, че в проекта за промени в Закона за защита на потребителите се въвеждат задължения за доставчиците на онлайн местата за електронна търговия да бъдат по-отговорни към потока на информация, който се изсипва към потребителите и потвърди, че "в онлайн пространството никога нищо няма да изчезне“.
По думите му критериите, по които се осъществява класирането в търсачките на платформите на онлайн магазините, ще съдържат ясна информация за потребителя, от която той да разбере по какви признаци е направено класирането.
"Освен търговеца в един онлайн магазин, може да има и други, които използват тази платформа. Този, който стопанисва магазина, трябва да ви информира, че това класиране е направено например на база най-много търсения – най-много автентични отзиви от потребители, най-много сключени сделки с потребители. Тогава ще можете да сте наясно защо най-отгоре ви се появят търговецът "Х", посочи Маргаритов.
Той потвърди, че лицата, които стопанисват онлайн магазините, ще бъдат длъжни да информират потребителите и за това кой от тези, които са в списъка и предлагат стоки, е търговец и кой е физическо лице.
"Потребителското законодателство защитава потребителя, когато той си купува стока от търговец", напомни председателят на Комисията за защита на потребителите.
Маргаритов разкри, че най-честите оплаквания при онлайн пазаруването са свързани с правото на отказ или разминавания между това, което е поръчано и това, което е доставено.
"Някои търговци препятстват това право на потребителите. Когато пазаруваме в интернет, в огромния брой случай, имаме право да върнем закупеното в 14-дневен срок, и то само защото то не ни е харесало", напомни експертът.
Как ще се доказва качеството на даден продукт? Защитени ли ще са потребителите при онлайн покупки? Какви са най-честите нарушения на онлайн търговците? Кога ще им се търси отговорност при разминаване в качеството на стоките в различните страни? Ще съответстват ли санкциите на нелоялната търговска практика?
Вижте целия разговор във видео материала на Bulgaria ON AIR.