Над 85% от туристите вече предпочитат туристически продукт, основан на персонализация и изживяване, което съвпада с техните лични предпочитания. Това каза заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева, която участва в откриването на Хотелски форум 2021.
Събитието, организирано от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, събра инвеститори и мениджъри на хотели, които обсъдиха ситуацията, предизвикателствата и възможностите в бизнеса след пандемията от COVID, съобщават от Министерството на туризма.
Технологичните новости, продиктувани от пандемията, промениха сектора с огромна скорост, отбеляза Георгиева. Изкуственият интелект и виртуалната реалност също са още един полезен инструмент за обогатяване на преживяванията на посетителите.
Безконтактните технологии вече са част от живота на почти всеки обикновен човек, така че и бизнесът трябва да се пригоди към тях, за да бъде релевантен към новия свят и да задоволи потребностите на своите взискателни клиенти, посочи заместник-министърът.
Друга значима тенденция е нарастването на вътрешния туризъм и предпочитанието на близки дестинации и късни резервации. Наблюдава се и преход от въздушен транспорт към автомобилен туризъм, независимо дали е национален или международен. Открои се и значителен спад в корпоративните пътувания и бизнес туризма, което е вероятно да остане постоянна тенденция и това несъмнено ще доведе до още последици за туристическите агенции и авиокомпаниите.
Въпреки това процесът на възстановяване на входящия туристопоток в Европа и у нас започна, изтъкна заместник-министър Георгиева. По последни данни на Евростат през юли 2021 г. нощувките на чужденци в местата за настаняване в Португалия нарастват със 107%, в Италия - също с толкова - 107%, в България със - 137%, в Испания - със 141%, в Малта - със 149% спрямо юли 2020 г., като предстои публикуването на данни и за други дестинации.
Пандемията е оказала асиметрично въздействие върху туризма - градските дестинации пострадаха най-много поради строгите ограничения за частта от сектора, свързана с организирането на конференции, изложби и културни дейности, което лиши градовете от голяма част от приходите от туризъм. В същото време селските и планински райони, както и курортите, бяха предпочитани поради нарастващото търсене на потребителите на по-безопасен и индивидуален туристически продукт, включително и дейности на открито.