Близо 40% от шофьорите у нас казват, че са предприели промяна, свързана с избора или употребата им на автомобил с цел намаляване на въглеродния отпечатък. Това показват данни от национално представително изследване на агенция KANTAR, инициирано от Shell България, от май 2021 г. Проучването е проведено сред представителна извадка от граждани над 18 г. възраст от всички 28 административни области в страната. То има за цел да изследва вижданията и разбиранията на българите относно редица теми, свързани с устойчивото развитие и опазването на околната среда, сред които е и въглеродният отпечатък.
Проучването сочи, че близо 25% от анкетираните шофьори са запознати с последствията от въглеродния отпечатък макар осведомеността по други, сходни термини, да е по-слаба. Като основни последици шофьорите посочват глобалното затопляне (40%) и замърсяването на въздуха (35%), следвани от климатичните промени, измененията в сезоните и разрастването на озоновата дупка (съответно 26%, 25% и 22%, като участниците са можели да посочат повече от един отговор).
Изследването показва още положителна тенденция по отношение ежедневните мерки, които хората предприемат с цел да намалят въздействието си върху околната среда. Най-голям процент от отговорилите (39%) заявяват, че използват торби за многократна употреба вместо найлонови, 33% се стремят към намаляване на консумацията на ток в домакинството си, а 28% събират отпадъците си разделно. Близо една пета казват, че са склонни да ограничават употребата на автомобил.
„Данните са наистина показателни за реален интерес на немалка част от хората в България към действия, които всеки от нас може да прави лично, за да бъде част от усилията за опазване на околната среда. Устойчивото развитие и глобалното затопляне, макар и с по-бавни темпове, стават все по-актуални въпроси в ежедневието ни. Нивото на информираност и активно поведение в България само ще нарастват оттук нататък, сочи опитът от други страни“, споделя Марчела Абрашева, регионален изпълнителен директор на KANTAR.
Според Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България, проучването показва една позитивна тенденция на засилен обществен интерес към влиянието, което всеки оказва върху околната среда. Това може да доведе до важна промяна в потребителското поведение и ежедневните решения, включително избора на по-екосъобразен начин на придвижване, смята тя.