Мнозинство от 76% от хотелиерите в страната са на мнение, че въвеждането на задължителни проверки за COVID сертификат (удостоверение, че приносителят е ваксиниран, преболедувал COVID-19 или с негативен тест за коронавирус) при посещение на хотели и заведения не е добра идея и по-скоро би довело до бойкот на хотели от страна на клиентите, отколкото да стимулира ваксинационния процес в страната.
Това показва национално допитване сред хотелиерите, реализирано в рамките на Хотелския форум – най-голямата професионална среща в туризма в България. Анкетата е във връзка с анонсирани предложения преди седмица след среща на представители на бранша с премиера Стефан Янев. Представители на туристическия бизнес се срещнаха със служебния премиер, както и с министрите на икономиката, финансите, туризма и здравеопазването във връзка със договарянето на схема за държавна подкрепа за сектора.
След срещата беше оповестено, че част от туристическите организации са предложили мерки, които според тях биха стимулирали бранша. Две от мерките предизвикаха особено голям отзвук – предложението 60 млн. лв. от средствата, които са предвидени за туризма в актуализирания бюджет, да бъдат използвани за стимулиране на ваксинационната кампания в страната, а също така да бъде въведено задължително представяне на „зелен паспорт“ – сертификат за ваксинация, преболедуване или отрицателен тест за коронавирус, при посещение на хотели, заведения и други туристически обекти у нас.
На въпроса дали са съгласни средствата, които са предвидени за сектор „Туризъм“ в актуализирания държавен бюджет да бъдат използвани за стимулиране на ваксинационната кампания чрез издаване на туристически ваучери на нововаксинирани българи, близо три четвърти – 72,6% от респондентите отговарят, че по-скоро не са съгласни с това предложение, като в коментарите към анкетата дават различни предложения за по-ефективно разпределение на тези средства.
В анкетата въпросите са отправени към собствениците и мениджърите на почти всички хотели от страната с категория 3 и повече звезди – 1230 хотела. Респондентите са представители на всички типове хотели – градски, ваканционни, спа и пр. Като категории – 2, 3, 4 и 5 звезди.
Близо 43% от участниците в допитването управляват градски (бизнес) хотели, 35% морски ваканционни, 8% са представителите на планинските ваканционни хотели и 7,2% на спа и уелнес местата за настаняване. 5% управляват хотелски групи, в които има различни видове хотели.
32% от респондентите са с длъжност „генерален мениджър“, 30% са “собственици/инвеститори“ и малко под една четвърт са комплексни управители.
По отношение на категоризацията, преобладават 3-звездните хотели (45%), следвани от 4-звездните (33%) и 5-звездните (14%).
Над 80% от попълнилите анкетата управляват малки и средни хотели – до 200 стаи, докато представителите на големите хотели, с над 200 стаи, съставляват малко под 20% от респондентите.