“Когато се вдигне цената на енергията, реакцията е спираловидна. Ако бяха поскъпнали само доматите, щеше да има ръст в цените на продуктите с домати. Но когато става дума за енергия, всички са засегнати”, коментира той.
Стойко Кировски посочи, че приблизително 5% от общите разходи на фирмата “Джем и Джем” отиват за плащане на сметката за електроенергия, но това е без цената на природния газ. Като към уравнението се прибави и той, то 8% от разходите на фирмата отиват за плащане на ток.
“Има голям интерес към изграждане на соларни инсталации за собствени нужди. Ние също проектираме такава инсталация, но това няма да покрие на 100% нуждите на нашето предприятие. Соларните станции се проектират по начин, по който да покрият 30% от употребяваната електроенергия”, отбеляза експертът.
Кировски смята, че соларните панели могат да бъдат глътка въздух за бизнеса, но реалната помощ трябва да дойде от държавата.
Според него цената на тока трябва да се намали или да има компенсации за бизнесите заради това, че губят финансови средства да плащат високи сметки за електроенергия. На този етап браншът не е излязъл с конкретно предложение за мерки, а очаква произнасянето на правителството по казуса.
“Към момента ние не можем да предлагаме, защото не сме в кухнята на нещата и не знаем защо се вдига цената или как да бъде свалена. Това не е наш приоритет и не разбираме тази материя...важно е да чуем това предложение на правителството, защото всички колеги са в шок”, настоява Стойко Кировски.
Бизнесменът изрази надежда, че търговските вериги и потребителите ще проявят разбиране за по-високите цени на продукцията, защото в противен случай предприятията ще бъдат поставени пред фалит.
„Всеки, който участва във веригата на доставки, каза Кировски, е бил принуден да вдигне цената на себестойността на продукта си, за да компенсира загубите от скъпия ток“, разкри производителят.
Ще издържи ли бизнесът на високите цени на тока? Пред тежка енергийна зима ли са българските предприемачи?
Вижте повече във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Повече за гостите в предаването „Бизнес старт“ вижте тук.