Над 700 млн. лв. са отделени за железопътен транспорт в последната версия на Националния план за възстановяване и устойчивост. Основните акценти на различните проектни фишове са цифровизация на жп мрежата, както и закупуване на нов подвижен състав. Не е ясно обаче защо Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS) не е включена в плана. Това заяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria д-р Людмил Иванов, председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA).
“Изпратихме редица писма от името на асоциацията, която представлявам. Ние предлагаме включване на ERTMS, тя отсъства от плана, но Европейският съюз казва, че по един или друг начин тя трябва да влезе в него”, посочи той.
Железопътният експерт многократно акцентира на важността на внедряването на ERTMS системата. Той подчерта, че това е унифицирана европейска система, която позволява не само висока скорост, но уеднаквяване на различните видове железопътна сигнализационни системи, която изисква сменяне на подвижните състави на границите между държавите. Нейните подсистеми включват регулиране на скоростта на влака, като не се дава възможност да се надвишават ограниченията, нито да се минава на червен сигнал.
Д-р Иванов е категоричен, че с тази система инциденти като този в Хитрино не биха се случили.
Жп експертът информира, че неговата организация предлага и подобрения и добавки към вече включените в Националния план за възстановяване и устойчивост проекти. Акцентът пада върху подобряването на състоянието на гарите, тяхната безопасност и централизация.
“В Плана са включени 12 гари, ние искаме те да са 30. Конкретно става дума за направление Мездра - Варна. Не може две гари да бъдат модернизирани, а другите четири – не. Всичките са с изтекъл ресурс”, каза д-р Иванов.
По думите му Асоциацията по железопътна сигнализация също предлага да се осигури и възможността подвижният състав да се движи със скорост до 200 км/ч, а не само до 160 км/ч.
Жп експертът обясни, че това главно ще засяга пътническите превози. Друго предложение е и добавянето на акустични системи, за да може в случай, че има свлачище, влакът да може да спре своевременно.
“Възмутени сме от премахването от Плана за възстановяване и устойчивост на интермодалния терминал в Горна Оряховица. Той съществуваше в миналите версии, но в сегашната го няма. Нямаме обяснение защо е изваден, но колкото повече сухопътни интермодални терминали има, толкова по-добре за интермодалния транспорт”, коментира председателят на RASTIA.
Людмил Иванов съобщи, че в момента са закупени 15 нови магистрални електрически локомотива от марката “Сименс Смартрон”. Те могат да развият 130 км/ч, а когато бъдат оборудвани с ERTMS системата, ще могат да достигнат максимално до 160 км/ч.
Д-р Иванов е на мнение, че при закупуване на следваща серия нови локомотиви и подвижни състави, те трябва да могат да достигат до 200 км/ч, за да може по този начин да се достигне средна скорост от 160 км/ч.
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на "Бизнес старт" вижте тук.